لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه14
فهرست مطالب
کاهش آلودگی زیست محیطی با کاربرد الکل در سوخت خودرو
احتراق
خواص مواد اکسیژنه
عدد اکتان
توضیح مقاله
اتانول
معضل آلودگی هوا و ترکیبات آلاینده
استفاده از مواد اکسیژنه مخصوصاً اتانول و ETBE برای پاکسازی شهرهای آلوده بسیار مناسب و قابل قبول تشخیص داده شده است و استفاده از این مواد همچنان رو به افزایش میباشد. مواد خروجی از اگزوز وسایل نقلیهای که از اتانول به عنوان افزودنی سوخت استفاده میکنند، عبارتند از:
مونوکسید کربن و هیدروکربنهای نسوخته؛فرمالدئید و استالدئید.
ترکیباتی چون مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن و اسیدهای آلی فرار (VOC)، اثرات زیانباری بر لایه ازن میگذارند.
بر اساس تحقیقات کشورهای اروپایی، استفاده از مواد اکسیژنه مثل اتانول یا ETBE با 2% وزنی اکسیژن، باعث کاهش مقدار ترکیبات آروماتیکی (تا 25% نسبت به بنزین) و بنزن (تا 7% نسبت به بنزین) میگردد. در صورت استفاده از الکلها مقدار هیدروکربنهای سوخته شده و مونوکسید کربن خروجی نسبت به استفاده از بنزین کاهش مییابد. البته مقدار NOX به میزان ناچیزی افزایش یافته، ولی این مساله نبایستی موجب عدم استفاده از سوخت اتانولی در جهان سوم شود. اگر مساله افزودن اتانول به بنزین موردنظر باشد، مقدار مواد خروجی حاصل از احتراق مخلوط سوخت بطور قابل ملاحظهای کاهش مییابد. امروزه سیستم حمل و نقل با تولید 20% از کل مونوکسید کربن تولید شده، سهم بسزایی در آلودگی جهانی را دارا میباشد و این مقدار همچنان رو به افزایش است. استفاده از اتانول میتواند بخش گازهای خروجی که باعث اثر گلخانهای میشوند، را بین 50-20 درصد در مقایسه با بنزین کاهش دهد و این کاهش بستگی به منابع انرژی مورد استفاده در فرآیند تولید دارد.