بررسی تحلیلی جداگرهای لرزه ای در بهبود عملکرد پل ها

بررسی تحلیلی جداگرهای لرزه ای در بهبود عملکرد پل ها

• پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی عمران گرایش زلزله با عنوان: بررسی تحلیلی جداگرهای لرزه ای در بهبود عملکرد پل ها 

• دانشگاه تهران 

• استاد راهنما: دکتر سید مهدی زهرایی 

• پژوهشگر: محمدمهدی محمدی 

• سال انتشار: آذر 1383 

• فرمت فایل: PDF و شامل 171 صفحه

 

چکیــــده:

توانایی و مزایای جداگرهای لرزه‌ای بعنوان ابزار کنترل غیرفعال نیروهای زلزله که به طراحان زلزله می‌دهد نیروهای زلزله وارد بر پایه‌ها و کوله‌های پل را کاهش داده و یا متعادل کنند، به خوبی به اثبات رسیده است. با توجه به انواع خسارت‌های وارد بر پل‌ها در زلزله‌های گذشته که عمدتاً بواسطه تخمین کمتر از واقع نیروهای زلزله می‌باشد، از این جداگرها می‌توان به نحو موثری در مقاوم سازی پل‌های موجود و یا طراحی پل‌های جدید واقع در نواحی لرزه خیر بهره برد. تعداد زیادی پل در نواحی زلزله خیز کشور وجود دارد که اتصال روسازه به زیرسازه آنها بوسیله تکیه گاه‌های معمولی انجام می‌پذیرد. برای کاهش اثرات نیروهای زلزله و افزایش ایمنی این پل‌ها در هنگام زلزله، می‌توان به راحتی تکیه گاه‌های فوق را با جداگرهای لرزه‌ای، جایگزین کرد.

هدف از تحقیق حاضر، ضمن بررسی خواص جداگرهای لرزه ای الاستومری که امکان ساخت و تولید انبوه آنها در کشور وجود دارد، مبانی طراحی این جداگرها بر طبق آیین نامه آشتو که معتبرترین آیین نامه در زمینه طراحی پل‌ها می‌باشد، ارائه شده است و تاثیر پارامترهای مختلف این جداگرها مانند سختی اولیه، سختی ثانویه و نیروی تسلیم آنها در بهبود رفتار لرزه‌ای پل‌ها با اعمال این جداگرها به چندین پل بزرگراهی موجود بررسی شده است.

نتیجه چنین است که جداگرهای لرزه‌ای الاستومری در کاهش نیروها و جابجایی‌های لرزه‌ای در پل‌های بزرگراهی معمول کشور تاثیر بسزایی دارند. جداگرها با جذب عمده انرژی ورودی زلزله، از سایر اجزاء پل محافظت می‌نمایند که به این توانایی مهم جداگرها جز با طراحی دقیق آن‌ها نمی‌توان دست یافت. هر چه پل دارای سختی جانبی بیشتری باشد، تاثیر جداسازی لرزه‌ای مشهودتر است. سختی اولیه جداگر نقش تعیین کننده‌ای در بازده سیستم ایفا می‌کند. نیروی تسلیم جداگر نیز با کنترل میرایی هیسترتیک، در رتبه دوم اهمیت قرار دارد. همچنین هر چه سختی اولیه جداگر کمتر باشد، معمولا نیروها و جابجایی‌های نسبی پل کاهش بیشتری پیدا می‌نمایند، اما جابجایی‌های مطلق عرشه پل بیشتر می‌گردد که می‌توان با اعمال قطعاتی که نیروی تسلیم و میرایی جداگر را افزایش دهد، میزان جابجایی‌های کل را نیز کاهش داد. بنابراین با توجه به طراحی‌ها و تحلیل‌های انجام شده، از جداگرهای لرزه‌ای الاستومری در مقاوم سازی پل‌های موجود یا طراحی پل‌های جدید، به نحو بسیار موثری می‌توان بهره برد.

______________________________

** توجه: خواهشمندیم در صورت هرگونه مشکل در روند خرید و دریافت فایل از طریق بخش پشتیبانی در سایت مشکل خود را گزارش دهید. **

** توجه: در صورت مشکل در باز شدن فایل PDF ، نام فایل را به انگلیسی Rename کنید. **

** درخواست پایان نامه:

با ارسال عنوان پایان نامه درخواستی خود به ایمیل civil.sellfile.ir@gmail.com پس از قرار گرفتن پایان نامه در سایت به راحتی اقدام به خرید و دریافت پایان نامه مورد نظر خود نمایید. **



خرید و دانلود بررسی تحلیلی جداگرهای لرزه ای در بهبود عملکرد پل ها


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.