تحقیق درباره موقعیت باغ سعدآباد

تحقیق درباره موقعیت باغ سعدآباد

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

 

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

 

تعداد صفحه:5

فهرست و توضیحات:

موقعیت باغ سعدآباد

تاریخچه باغ سعدآباد

معرفی باغ سعدآباد

باغ سعدآباد مجموعه‌ای از کاخها را درمیان خود دارد که به تدریج از اواخر دوره قاجار تا دوره پهلوی دوم ساخته شدهاند. پس از انقلاب، هرکاخ به موزهای تبدیل شد و هر سرا و اتاقی با عرضه نفیس‌ترین آثار هنری از صاحب نامان ایران و جهان، برخیل بینندگان مشتاق آغوش باز کرد.
ازجمله قدیمی ترین بناهای سعدآباد،کاخ شهوند کاخ (سبز) است که در قسمت مرتفع شمال غربی سعدآباد بر روی تپه علیخان قرارگرفته است. ساختمان آن درسال 1301 خورشیدی آغاز و درسال 1307 به پایان رسید. نمای اصلی از سنگ سبز و ورودی کاخ درقسمت شمال قرار دارد که از نمای بسیار زیبای کاخ احمد شاهی نیز بهره می‌برد. بنای کاخ از یک زیر زمین و کاخ اصلی تشکیل شده که در زیـرزمین به تراس جنوبی باز میشود. این کاخ در طی سالهـای 53-1350 خورشیدی تعمیر و بازسازی گردید و در اختیار میهمانان رسمی و خصوصی قرار میگرفت. این بنا، الگوی معماری ایرانی را کم وبیش داراست و دارای نظم و یکپارچگی بوده و نشانه‌هایی ازمعماری اواخر دوره قاجار و اوایل سلطنت رضا شاه را دارد. محوطه مقابل این کاخ بیش از هرکجای دیگری در باغ سعدآباد از الگوی باغسازی ایرانی پیروی کرده است.
ساخت بنای کاخ سفید- موزه ملت – در سال 1310 خورشیدی آغاز گردید و در سال 1315 به پایان رسید. کاخ سفید به عنوان بزرگترین کاخ موجود در مجموعه سعدآباد، مشخصه کاخهای دوره رضاشاهی را داراست. این کاخ در محدوده‌ای به مساحت 2164 متر مربع در دو طبقه با یک زیرزمین ساخته شده است و5000 مترمربع زیر بنا دارد. نمای بیرونی کاخ به سبک معماری کاخهای سلطنتی اروپایی و معماری داخل آنها به آمیزه‌ای از شیوه‌های ایرانی و اروپایی ساخته شده است. این کاخ حجم یکپارچه و سطحی تقریباً مربع شکل را داراست. در فاصله سالهای 49-1345 خورشیدی، ساختمان کاخ تعمیر و بازسازی شده و آذین‌کاران فرانسوی تزئینات داخل کاخ را تغییر دادند.
ازدیگر موزه‌های مجموعه سعدآباد میتوان به موزه هنرهای زیبا که در ساختمان وزارت دربار شکل گرفته، موزه نظامی و موزه مردم شناسی (کاخ شمس) اشاره کرد.
موزه‌های دیگری نیز در این مجموعه قرار دارند که به عرضه اختصاصی آثار برخی هنرمندان می‌پردازند در این مورد میتوان به موزه بهزاد، موزه آبکار و موزه فرشچیان اشاره کرد که اختصاص به آثار این هنرمندان دارد. گنجینه خط و کتابت میرعماد نیز ازجمله موزه‌های مجموعه به شمار می‌رود که یکی از عمارت‌های کوچک و بزرگ قدیمی پراکنده در باغ سعدآباد است که در تبدیلی مناسب و با حفظ هویت اصلی بنا به صورت موزه موجود در آمده است. درمجموعه سعدآباد ، موزه‌ها وگنجینه‌های دیگری نیز وجود داشته که برخی، در حال حاضر دراختیار مجموعه سعدآباد قرار ندارند، که از جمله میتوان به موزه دفینه، موزه ظروف ، کاخ موزه عبرت وموزه تاریخ طبیعی اشاره کرد.



خرید و دانلود تحقیق درباره موقعیت باغ سعدآباد


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.