خرید و دانلودپایان نامه کارشناسی ارشدمهندسی شیمی ؛فرآیند جذب سطحی در مرکاپتان زدایی از گاز طبیعی

خرید و دانلودپایان نامه کارشناسی ارشدمهندسی شیمی ؛فرآیند جذب سطحی در مرکاپتان زدایی از گاز طبیعی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مهندسی شیمی – طراحی فرایند
عنوان : مدل سازی و شبیه سازی فرآیند جذب سطحی در مرکاپتان زدایی از گاز طبیعی با استفاده از جاذب غربال ملکولی

 

چکیده :
در این رساله مدل سازی و شبیه سازی فرآیند جذب سطحی سیکلی مورد استفاده در مرکاپتان زدائی از گاز طبیعی با استفاده از جاذبه غربال ملکولی مورد بررسی قرار گرفته است . این فرآیند هم اکنون در واحد مرکاپتان زدائی پالایشگاه گاز فاز یک پارس جنوبی مورد استفاده قرار می گیرد .  در این فرآیند شش بستر ساکن جذب سطحی حاوی جاذب غربال مولکولی از نوع زئولیت 13x برای جذب انتخا بی مرکاپتان وجود دارد در فرآیند مذکور ، در هر زمان سه بستر در حال جذب و سه بستر دیگر در حال احیاء هستند . سیکل احیا شامل دو مرحله گرمایش و یک مرحل خنک کردن است .

در مدل سازی این فرآیند با در نظر گرفتن مدل پراکندگی محوری برای رژیم جریان گاز در داخل بستر مع ادلات موازنه جرم استخراج شده است . از آنجا که جذب اجزاء در سیستم به غیر از آب و مرکاپتان ناچیز است فرآیند به صورت یک سیستم سه جزئی ( مرکاپتان ، آب و جزء بی اثر ) در نظر گرفته شده است . تقریب نیرو محرکه خطی نیز برای محاسبه سرعت جذب سطحی بین فاز سیال و فاز جامد مورد استفاده قرار گرفته است . با توجه به تک لایه بودن جذب بر روی زئولیت ها مدل لانگمیر برای بیان رابطه تعادلی بین غلظت فازهای سیال و جذب شده مورد استفاده قرار گرفته است . دستگاه معادلات دیفرانسیل جزئی حاصل از مجموعه این معادلات ، با استفاده از روش ع ددی تفاضلات محدود غیر صریح در مراحل مختلف و به طور همزمان حل شده است . با استفاده از نتایج این محاسبات تغییرات غلظت در دمای ثابت در طول بستر و در زمانهای مختلف ارائه شده است و به دلیل محدودیت نتایج عملی اثر تغییر پارامترهای مهم مانند شدت جریان خوراک و د مای خوراک و غلظت ورودی اجزاء قابل جذب در جهت اثبات صحت شبیه سازی مورد بررسی قرار گرفته است .
چون ظرفیت جاذب برای جذب سطحی با افزایش دما کاهش می یابد لذا با افزایش دما غلظت درخروجی نیز زیاد می شود و با افزایش شدت جریان خوراک سرعت حرکت منطقه فعال شده سریعتر می شود و با افزایش ۴ برابری غلظت خوراک همانگونه که انتظار می رود برج می تواند به خوبی تغییرات غلظت در ورودی را تعدیل نماید و تغییر قابل ملاحظه ای در خروجی مشاهده نشد.

 

 

این تحقیق در 5 فصل تنظیم شده که مباحث زیر را در بردارد :

 

 

فصل اول: کلیات

فصل دوم: جاذب ها

فصل سوم : مدل سازی جذب سطحی در بستر ساکن

فصل چھارم: باستخراج معادلات

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنھادات

 

این فایل با فرمت pdf و در 131 ص تنظیم گشته است.

 



خرید و دانلود خرید و دانلودپایان نامه کارشناسی ارشدمهندسی شیمی ؛فرآیند جذب سطحی در مرکاپتان زدایی از گاز طبیعی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.