مقاله منطقه سوادکوه یکی از پتانسیلهای با ارزش فلوئورین شمال ایران

مقاله منطقه سوادکوه یکی از پتانسیلهای با ارزش فلوئورین شمال ایران

 

          منطقه سوادکوه یکی از پتانسیلهای با ارزش فلوئورین شمال ایران به شمار
می رود. شهرستان سوادکوه به دلیل موقعیت مناسب راههای ارتباطی اعم از راه آهن و جاده آسفالته و همچنین آب و هوای معتدل با ارزش معدنی ویژه ای دارد. خصوصاً اینکه علاوه بر فلوئورین از نطر ذخایر ذغال سنگ، دولومیت، گچ، شن و ماسه، سرب و باریت نیز غنی است. معدن فعال فلوئورین در غرب زیآب معروف به شش رودبار و معدن سرب و فلوئورین پاچی مینامه در حال حاضر تعطیل است و چند معدن کوچک و مرتوکه سرب و فلوئورین و باریت واقع در شرق دوآب معروف به کمرپشت و چند معدن کوچک و بزرگ گچ، آهک و شن و ماسه از جمله ذخایر شناخته شده منطقه هستند.

 

          از آنجا که امکان کشف ذخایر دیگر فلوئورین در منطقه دور از ذهن نبوده و معادن قبلی نیز کاملاً اکتشاف نشده و از طرف دیگر به علت گسترش صنایع خصوصاً فولاد در ایران، فلوئورین به عنوان مناسبترین کمک ذوب اهمیت یافته است، لذا بررسی ذخایر موجود و پتانسیلهای بالقوه منطقه ضروری است.

 

          در راستای این مهم طرح حاضر (پی جویی و اکتشاف مقدماتی فلوئورین سوادکوه) در قالب قراردادی بین اداره کل معادن مازندران و مؤسسه تحقیقات و کاربرد مواد معدنی ایران منعقد گردید. پس از گردآوری مطالب لازم و مطالعات انجام شده قبلی، به مدت یک ماه در منطقه سوادکوه به بررسی و جمع آوری نمونه و برداشت اولیه جهت تهیه نقشه زمین شناسی مبادرت شد و در نقاط مختلف و به لحاظ ارتباط نزدیک چینه شناسی وکانی سازی فلوئورین از واحدهای چینه ای موجود در منطقه نمونه برداری به عمل امد که در مجموع 80 نمونه جمع اوری شد.

          از این تعداد 35 نمونه جهت تهیه مقطع نازک و 15 نمونه دیگر جهت تهیه مقطع صیقلی انتخاب شده و 23 نمونه مورد آزمایش آنالیز شیمیایی به روش تر قرار گرفت که نتیج آن در بخش های مربوطه آمده است. لازم به ذکر است که پس از بررسیهای اولیه و بازدید صحرایی روشن گردید که محدوده تعیین شده در قرارداد فاقد پتانسیل معدنی فلوئورین است، لذا با توجه به موضوع طرح تصمیم به بررسی مجدد و دقیقتر بخشهای حاوی فلوئورین در مناطق سرچلشک و کمرپشت خارج از محدوده تعیین شده در قرارداد گرفته شد هر چند که این محدوده ها نیز قبلاً به طور اجمالی توسط شرکت مهندسین مشاور تهران پادیر بررسی شده بود. بدین ترتیب وسعت محدوده تعیین شده در قرارداد از 70 کیلومتر مربع به 80 کیلومتر مربه افزایش یافته است

 

 

 

 

 

 

این مقاله به صورت  ورد (docx ) می باشد و تعداد صفحات آن 110صفحه  آماده پرینت می باشد

چیزی که این مقالات را متمایز کرده است آماده پرینت بودن مقالات می باشد تا خریدار از خرید خود راضی باشد

مقالات را با ورژن  office2010  به بالا بازکنید



خرید و دانلود مقاله منطقه سوادکوه یکی از پتانسیلهای با ارزش فلوئورین شمال ایران


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.