مقاله حاضر به بررسی نقش مدیریت شهری در گسترش و توسعه کارآفرینی در میان شهروندان می پردازد. با توجه به
ظرفیتهای مدیریت شهری در فراهم کردن منابع، ایجاد انگیزه در شهروندان و بسترسازی برای کارآفرینی، تلاش شده است
که مدلی قابل استفاده تدوین گردد تا راهبرد تأثیرگذاری برای مدیریت شهری در سوق دادن کارآفرینی به سمت
خدمات شهری و ظرفیت سازی مورد نیاز شهر را نشان دهد. در تدوین چنین مدلی، ابتدا بر مزایای کارآفرینی و ضرورت
توجه مدیریت شهری به نقش آفرینی در آن پرداخته شده است و پیشینه تحقیقات کارآفرینی مورد بررسی قرار گرفته است
تا عوامل تأثیرگذار بر گسترش کارآفرینی شناخته شوند. عوامل تأثیرگذار بر کارآفرینی در دو بخش محیطی و فردی
شناسایی شده و ارتباطات مدیریت شهری با سه سطح شهروندان، دولت و محیط مورد بررسی قرار گرفته است. سپس بر پایه
این نتایج به دست آمده، مدلی ارائه می شود که چگونگی تأثیرگذاری مدیریت شهری در گسترش و توسعه کارآفرینی را
نشان می دهد. در پایان پیشنهاداتی برای پژوهشها و تحقیقات آتی ارائه شده است.
کلید واژه ها: کارآفرینی شهری، مدیریت شهری، توسعه کارآفرینی.