(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
تکه هایی از متن :
اهداف رفتاری و الگوی مطالعه : در این فصل مهمترین نکاتی که در برنامه ریزی برای قسمت های اصلی شهر مطرح می گردد . مسائل اصلی در مورد مسکن ، ساختمان های ارتباطی ، صنایع شهر ، ارتباطات شهر بیان می گردد . انتشار می رود که پس از خواندن فصل مسایل اصلی در مکانابی این قسمت های شهر یادگیری شود و بتوایند به سوالات تستی و تشریحی انتهای فصل پاسخ دهید .
مسکن
مسکن تنها سرپناهی برای انسان نیست . هنگامی که صحبت از مسکن می شود منظورسطحی وسیع تر از خانه است و شامل یک سیتم دسته جمعی می گردد و آن مجموعه ای از خانه ها ، مراکز آموزشی ، مغازه های اولیه وتاسیسات وابسته ی مورد نیاز خانه ها است که در واحدهای شهری مطرح می گردند . بنابراین مسکن یعنی مجموعه ای از خانه ها و خیابان ها و سرویس های وابسته به آن .
در برنامه ریزی برای واحدهای مسکونی آنچه که بیش از همه دارای اهمیت است در نظر گرفتن علایق و نطرات ساکنان واحدهای مسکونی می باشد. برنامه ریزی برای مسکن باید اسنان محور و انسان مدار باشد . زیرا هر گروه از انسان ها بر حسب عقاید ، فرهنگ ، شرایط اجتماعی دارای نیازهای متفاوتی هستند و درنتیجه مسکن آنها نیز باید بتواند پاسخگوی این نیازها باشد . علاوه بر این شرایط محیطی و جغرافیایی نیز از عوامل تعیین کننده در برنامه ریزی مسکن می باشد .
مطالعات مسکن وساختمان در برنامه ریزی شهری از دو منظر بررسی می شود :
الف ) بعد اجتماعی و اقتصادی : از این بعد به سرانه های مسکونی ، نحوه تصرف یا مالکیت ، تعداد خانوارهای ساکن در واحد مسکونی ، نوع بهره برداری از تجهیزات ، میزان اجاره نشینی ، نسبت اجاره به درآمد خانوار ، عمر ساختمان و……
ب ) بعد فنی و مهندسی : از این نظر مسائلی مانند کیفیت ساختمان ، نوع مصالح ، شیوه مهندسی ، سازگاری با آب و هوا ، نوع تاسیسات و تجهیزات ، معماری و منظری که در چشم انداز شهری به وجود می آید ارزیابی و بررسی می شود. در طرح های شهری ساماندهی اجتماعی وفیزیکی مسکن و ساختمان در ارائه منظری تاثیرگذار از شهر و فراهم آوردن محیطی آرام برای شهروندان اهمیت بسیار دارد ( رهنمایی ؛ 1385 : 170 ) .
در ارتباط با برنامه ریزی مسکن یکسری طرح هایی از سوی معماران و شهرسازان مطرح شده است که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم .
طرح رایلی :
طرح رایلی که بعدها به « برنامه ریزی شهری رایلی » معروف شد و بر اساس برنامه ریزی اجتماعی و برنامه ریزی واحر همسایگی متکی است . واحد همسایگی رایلی دارای جمعیتی در حدود هزار نفر است که در گروه های 250 نفری و به شکل گل برگ های یک گل مرتب شده است . واحد مرکزی با حدود 2 هزار نفر جمیعت در مرکز شهر قرار گرفته و مشتمل برمغازه ها ، معابر ، مراکز ورزشی ، بلوکهای ادرای ، درمانگاه ها و … می باشد . گفته می شود که طرح رایلی روحیه جمعی را تقویت می کند و محیط فیزیکی ایده آلی را به وجود می آورد و باعث توزیعمناسب جمعیت می شود .
طرح رادبرن :
این طرح نیز نوع جدید از طراحی در برنامه ریزی اجتماعی است ( رجوع شود به فصل سوم )
علاوه بر این طرح ها یکسری طرح های کلی نیز در رابطه با مسکن مطرح شده که طرح عمومی خانه ها باید به تنوع ، آسایش و اقتصاد جامعه عنایت داشته باشد . برخی از این طرح ها به شرح زیر است :
طرح راست گوشه یا الگوی شطرنجی :
به شکلی تقریباً 4 گوش با جاده هایی که با زاویه هایی راست به یکدیگر می رسند ، می باشد . این الگو برای نواحی مسطح و پست مناسب است اما از نظر ترافیکی مناسب نیست .
کول – دِ – ساک ( Cul – de – sac ) :
یا بن بست هایی که به یک جاده اصلی منتهی می شود . این طرح ، طرح کلی برای شهرهای کوچک مناسب است . در این مورد خانه ها مشرف به یک خیابان بن بست که از یک خیابان اصلی با زاویه راست منشعب می شود ، قرار می گیرند . در انتهای خیابان بن بست یک فضای مدور به منظور دورزدن ماشین و ورودمجدد آنها به خیابان اصلی تعبیه شده است . نصب یک فواره یا چیزهایی از این قبیل می تواند موجی جذابیت و نشاط بیشتر فضای خیابان بن بست شود . از مزایای این طرح می توان به موارد زیر اشاره کرد :
موجب خلوت گزینی می شود ؛ فضای صلح آمیز و آرامش بخش را برای ساکنان به ارمغان می آورد ؛ از سر و صدا و هیاهوی ترافیک به دور است ؛ از آلودگی و گرد و غبار به دور است ؛ تصادف های خیابانی در آن به حداقل می رسد .
در این طرح به نکات زیر باید توجه شود :
– طول کول دِ ساک نباید بیش از 80 تا 100 متر باشد .
– زمین به سمت جاده اصلی به طرف خیابات بین بست دارای شیب ملایم باشد تا چشم انداز بهتری به وجود آید .
– بلوک های ساختمانی در هر طرف خیابان بن بست باید محوطه باز چمن کاری شده ای داشته باشد تا خانه ها را جادارتر و وسیع تر سازد .
مدل توسعه بند کفشی :
این مدل شکل پیشرفته ای از مدل کول دِ ساک است که در این الگو خانه ها در اطراف خیابان محلی گرداگرد یک پارک قرار گرفته اند . این طرح روابط اجتماعی بهتری را بین افراد به وجود می آورد و همچین همه ی مزایای طرح کول دِ ساک را دارد . مهمترین خصوصیات این طرح به شرح زیر است :
1) خانه ها به صورت گروهی به شکل کفش در اطراف یک خیابان محلی که پارکی را احاطه کرده قرار گرفته اند . جاده اصلی به شکل بند کفشی مجموعه ها را به هم مرتبط می سازد و با توجه به همین ویژگی است که آن را توسعه بند کفشی می نامند .
2) مجموعه ای از خانه ها در طرف راست و چپ خیابان محلی و رو به پارک قرار گرفته اند و به گونه ای که شکل حرف ( S ) را نشان میدهد .
3) هیچ خانه ای دسترسی مستقیم به خیابانندارد ، بلکه فقط به خیابان محلی که پارک را در برگرفته است دسترسی دارند ( هیراسکار ؛ 1387 : 93-89 ) .
طبقه بندیمساکن : کونه های مختلف مسکن به شکل زیر طبقه بندی می شوند :
1) خانه هایی که توسط فضای باز احاطه شده اند.
2) خانه هایی که یک طرف آن با دیوار خانه های دیگر جداشده است .
3) خانه های گروهی
4) آپارتمان ها یا ساختمان های چند طبقه
5) آسمانخراش ها ( در شهرهای متروپلیتن ساخته می شوند . اولین آسمانخراش توسط ویلیام لبارون جنی در شیکاگو در سالهای 88- 1384 ساخته شد .
6) خانه های پیش ساخته ( به اینخانه ها خانه های فوری یا منازل کارخانه ای و در امریکا به خانه های سیستمی معروف است )
در یک محله مسکونی باید در جایگزینی و سیستم ترکیب بناهای مسکونی و همراه با شبکه راه ها و موقعیت تاسیسات محله ای ، دقت لازم را به عمل آورد . این مورد در رابطه با درصد جمعیت استفاده کننده نسبت به هر یک از تاسیسات عمومی و شعاع عملکرد مناسب و میزان استفاده جمعیت است که نسبت به فضاهای مورد احتیاج ، در تعیین تعداد انواع تاسیسات و جایگزینی آنها به نحوی که به راحتی در دسترس جمعیت قرار داشته باشند، دخالت دارد . هنگامی که شعاع عملکرد مناسب نسبت به هر یک از این عوامل معین باشد ، معلوم است که با توجه با تاسیسات و موقعیت آنها تعداد را هم بر حسب حجم و میزان فضاهای مورد احتیاج خانه ها و درصد استفاده از آنها می توان به دست آورد . پس با توجه به استاندارد متر مربع زمین و زیر بنا نسبیت به هر نفر با تأسی به دیگر ویژگی های طراحی ، برنامه ریزی تاسیسات عمومی را محاسبه کرد . نکته ی قابل ذکر اینکه باید از ایجاد تاسیساتی که از دیدگاه برنامه ریزی نمی بایستی در مناطق مسکونی به وجود آیند مانند فعالیت های پر سر و صدا همراه با آلودگی ، ترافیک زیاد و….. جلوگیری کرد ( شیعه ؛ 1385 : 221 ) .
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل
همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
موجود است