لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:35
فهرست و توضیحات:
بررسی علل تحقیق گریزی معلمان مقطع متوسطه
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت مسئله
اهداف تحقیق
پیشینه طرح پژوهشی
کتابخانهها و مجلات پژوهشی باعث کاهش تمایل به فعالیتهای پژوهشی شده است.
هیچگونه رابطه معناداری بین جنسیت و علاقه معلمان به فعالیتهای پژوهشی وجود ندارد .شرکت فعال صاحبنظران و خبرگان واقعی در آموزش و پرورش تمایل معلمان را به فعالیتهای پژوهشی افزایش میدهد. همچنین کمبود کادر کمکی، عدم همکاری دانشگاهها و اعضای هئیت علمی آنها با محققان آموزش و پرورش باعث کاهش تمایل معلمان به فعالیتهای پژوهشی شده است.عدم ارضاء نیازهای معلمان، عدم تشویق لازم و کافی آنها از سوی آموزش و پرورش، عدم وجود مقررات لازم برای دادن امتیازات شغلی به محققان و عدم قدردانی از پژوهشگران و به طور کلی عدم رضایت شغلی باعث کاهش تمایل معلمان به فعالیتهای پژوهشی شده است.تک شغلی بودن معلمان و در نتیجه داشتن فرصت بیشتر باعث تمایل و روحیه پژوهشی بیشتر نسبت به معلمانی که دارای تعدد مشاغل هستند، میشود (شمس مورکانی، 1380).نتایج دیگر طرح تحقیقاتی انجام گرفته از اعضای هئیت علمی در دو دانشگاه تهران (35 نفر) و دانشگاه شهید بهشتی (27 نفر) درباره عوامل گرایش به فعالیتهای تحقیقاتی حکایت از آن دارد که اصلاح ساختار اداری پژوهشی، توجه به نتایج تحقیقات و کاربردی بودن آن، افزایش میزان درآمد فعالیتهای تحقیقاتی، افزایش بودجه و اعتبارات تخصیص یافته و اصلاح آئیننامه ارتقای اعضای هئیت علمی در رشد فعالیتهای پژوهشی موثر است. نکته قابل توجهای که در این تحقیق به عنوان عامل بازدارنده در انجام تحقیقات یاد کردهاند؛ بینظمی سازمانی و بینظمی اجتماعی، ضعف مفرط فرهنگ پژوهش و رواج سطحینگری در جامعه، تاکید نظام آموزشی بر یاددهی به جای یادگیری، عدم وجود کادر علمی صرفاً پژوهشی، متکی بودن اعتبارات مالی بر بودجه دولت و عدم تلاش آنها در بازاریابی تحقیقات برای کسب درآمد، شفاف نبودن اهداف و رسالتها و عدم پویایی برنامههای پژوهشی به عنوان اجزای یک کل و با اهداف مشترک و در نظر گرفتن قابلیتها و توان دانشگاهی میتوان جستجو کرد(منصوری، 1370).