مقاله بررسی ابعاد مصرف‌گرایی در مجلات

مقاله بررسی ابعاد مصرف‌گرایی در مجلات

چکیده

این مقاله ازیک پایان نامه کارشناسی ارشدکه با استفاده از روش تحلیل محتوی به بررسی جامعه‌شناختی«ابعاد مصرف‌گرایی در مجلات زن روز منتشر شده در سال 91» پرداخته، اخذشده است. هدف کلّی از انجام تحقیق تحلیل محتوی آگهی‌های تبلیغاتی مجلات زن روز از نظر مصرف‌گرایی در سال 91 و اهداف فرعی شامل بررسی رابطه بین 1ـ مدگرایی و میل برای به‌روزشدن2ـ مصرف مبتنی بر ایجاد نیازهای کاذب3ـ مصرف منفعلانه4ـ مصرف تنوعی5ـ مصرف متظاهرانه6 ـ مصرف طبقه‌ای و 7ـ مصرف هویتی با مصرف‌گرایی بوده است. در این راستا با مراجعه به مبانی نظری؛ مدگرایی و میل برای به‌روزشدن از نظریه فوکو و گیدنز،  مصرف مبتنی بر ایجاد نیازهای کاذب از نظریه کازنو و شاو، مصرف منفعلانه از نظریه آدرنو و هورکهایمر، مصرف تنوعی از نظریه بوردیو و باسرمن، مصرف متظاهرانه از نظریه وبلن و زیمل، مصرف طبقه‌ای از نظریه بوردیو و باسرمن و مصرف هویتی از نظریه وارد و زیمل، به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم اخذ یا استنباط شده‌اند. تحقیق حاضر در دو بخش نظری و عملی انجام شده است. در بخش نظری، اطلاعات لازم با استفاده از روش کتابخانه­ای و اسنادی و در بخش عملی، به شیوه تحلیل محتوا اطلاعات لازم از طریق مقوله‌بندی و فیش‌برداری از نمونه‌های آماری جمع­آوری شده­اند. طبق یافته‌های تحقیق؛ 1ـ مدگرایی و میل برای به‌روزشدن، 2ـ مصرف مبتنی بر ایجاد نیازهای کاذب، 3ـ مصرف منفعلانه، 4ـ مصرف تنوعی، 5ـ مصرف متظاهرانه، 6 ـ مصرف طبقه‌ای و 7ـ مصرف هویتی از ابعاد مصرف‌گرایی در مجلات زن روز هستند. نتیجه کلی پژوهش آن است که؛ در مجلات زن روز، سبک زندگی مصرفگرایانه ترویج میشود.

 

تعداد صفحات 12 word

 



خرید و دانلود مقاله بررسی ابعاد مصرف‌گرایی در مجلات


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.