لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه33
مدیریت
برنامه ریزی جامع یا استراتژیک چیست؟
فرآیندی است که ضمن آن اهداف و خطوط کلی فعالیتها و ماموریتهای سازمان در دراز مدت تعیین می شود .
برنامه ریزی جامع چه مواردی را در بر می گیرد؟الف ) انعکاسی از ارزشهای حاکم برجامعه است .ب ) معطوف به سوالات اصلی و مسائل اساسی سازمان است .
ج ) راهنمای تصمیم گیری مدیران در سازمانهاست. د ) دارای دید دراز مدت است . هـ ) به عملیات و اقدامات سازمان در زمانی طولانی پیوستگی وانسجام می بخشد. ق ) در سطوح عالی سازمان شکل می گیرد. ل ) فراگیر بوده وبرنامه های عملیاتی سازمان را در بر می گیرد و به آنها جهت می بخشد.
وجوه افتراق یا تفاوت بین برنامه ریزی جامع و برنامه ریزی عملیاتی چیست؟ الف - برنامه ریزی عملیاتی ب - برنامه ریزی جامع
1- اصولاً در سطوح میانی و پایه سازمان انجام گیرد 1- در سطوح عالی شکل می گیرد
2- تاکید بر کارائی و بازدهی است 2- به اثر بخشی توجه دارد
3- به منافع فعلی سازمان تاکید می شود 3- توجه به منافع آتی دارد
4- دید کوتاه مدت است 4- دید بلند مدت است
5- ساختار سازمانی با ثبات نسبی در نظر گرفته می شود 5- همراه باتغییرات درطول زمان است
6- کار غالباً تجربه شده است 6- روشهای نو و تجربه نشده پا به عرصه می نهند
نکته :
برنامه ریزی عملیاتی در مقایسه با برنامه ریزی جامع مخاطره کمتری دارد.
آنچه در برنامه ریزی جامع به عنوان هدف و خطوط کلی تعیین می شود در برنامه ریزی عملیاتی اجراء می گردد و این دو نوع برنامه ریزی در عمل با یکدیگر پیوسته و جدائی ناپذیرند.
نکته :
برنامه ریزی جامع به مدیر کمک می کند تا تصویر روشنی از سازمان و هدفهای آن بدست آورد و فعالیتهای سازمان را در لوای استراتژی واحدی هماهنگ سازد.
سبکهای مختلف برنامه ریزی جامع و تعیین استراتژیهای سازمانی کدامند؟بر اساس نظر شخصی و قضاوت فردی مدیران صورت می پذیرد.
با ایجاد تغییرات جزئی و تدریجی در استراتژیهای وضع شده قبلی به تعیین استراتژیهای سازمانی اقدام می کنند.
تعین استراتژیهای سازمانی بر اساس نظم و قائده خاصی انجام می پذیرد و در این راه مراحل ویژه ای به طور منظم دنبال می شود.
مفید ترین و موثر ترین شیوه تعین استراتژی از دید صاحب نظران چه می باشد؟
برنامه ریزی استراتژیک یا جامعفرآیند برنامه ریزی جامع از چه مراحلی تشکیل شده است؟
1- تعیین و تدوین اهداف آینده 2- شناخت اهداف و استراتژیهای 3- تجزیه و تحلیل شرایط محیطی