پیش بینی مشکلات رفتاری دانش آموزان با اختلال ‌های یادگیری بر اساس سبک فرزند پروری والدین

پیش بینی مشکلات رفتاری دانش آموزان با اختلال ‌های یادگیری بر اساس سبک فرزند پروری والدین

پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی

گرایش آموزش کودکان استثنایی

107 صفحه

چکیده:

هدف از پژوهش حاضر پیش­ بینی مشکلات رفتاری دانش ­آموزان با اختلال ­های یادگیری بر اساس سبک فرزندپروری والدین آنها بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه والدین دانش ­آموزان با اختلال­ های یادگیری بود که فرزندان­شان در سال تحصیلی 92-1391 در مراکز ویژه اختلال­ های یادگیری شهر شیراز به تحصیل اشتغال داشتند. نمونه پژوهش شامل 150 نفر از والدین دانش آموزان با اختلال ­های یادگیری شهر شیراز بودند که به روش نمونه­ گیری خوشه ­ای چندمرحله­ ای انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ­ها از دو پرسشنامه مشکلات رفتاری کانرز فرم کوتاه ویژه والدین و پرسش نامه سبک ­های فرزندپروری رابینسون، ماندلکو، السن و هارت استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ­ها از روش ­های آماری همبستگی و رگرسیون چند­گانه استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین سبک­ فرزندپروری استبدادی و سهل­ گیرانه والدین با مشکلات رفتاری(مشکلات سلوک، اضطراب ­خجالتی، روان ­تنی و مشکلات اجتماعی) دانش ­آموزان با اختلال­ های یادگیری همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد ولی بین سبک فرزندپروری اقتداری با مشکلات رفتاری دانش ­آموزان با اختلال­ های یادگیری همبستگی معناداری مشاهده نشد. همچنین تحلیل­ رگرسیون چندگانه برای پیش­ بینی مشکلات رفتاری دانش ­آموزان با اختلال­ های یادگیری نشان داد که سبک فرزندپروری سهل­ گیرانه مهم­ترین پیش­ بینی­ کننده مشکلات رفتاری در این دانش ­آموزان است. با توجه به یافته ­های این پژوهش می­ توان نتیجه گرفت که اگر به والدین دانش ­آموزان با اختلال ­های یادگیری آموزش داده شود که از سبک­ های فرزندپروری استبدادی و سهل­ گیرانه استفاده نکنند، مشکلات رفتاری فرزندان آنها کاهش خواهد یافت. 

کلید­واژه ­ها: مشکلات رفتاری، سبک­ های فرزندپروری، اختلال­ های یادگیری



خرید و دانلود پیش بینی مشکلات رفتاری دانش آموزان با اختلال ‌های یادگیری بر اساس سبک فرزند پروری والدین


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.