نوع فایل: word
قابل ویرایش 100 صفحه
جهت دریافت درجه ی کارشناسی در رشته ی روان شناسی
چکیده:
امروزه تأمین اجتماعی یکی از سازمان های مؤثر در ارائه خدمات حمایتی است که بزرگترین هدفش تحت پوشش قرار دادن همه مردم است . هر کشوری با توجه به توان خدمت رسانی و درجه پیشرفت فنی و فرهنگی خود علاقند است تا تعداد بیشتری از شهروندان را زیر چتر حمایت های اجتماعی اش قرار دهد . در ایران نیز به دلایل مختلف از دهه های پیش در این مسیر گام هایی برداشته شده است . اگر چه هنوز تأمین اجتماعی در بین آحاد افراد فراگیر نشده است ، اما این خدمات با در برداشتن ابعاد مختلف حمایتی پشتوانه بسیار مطلوبی برای بیمه شدگان و بازنشستگان و خانواده آنها بشمار می رود . حال دراین تحقیق سعی شده با توجه به خدماتی که سازمان تأمین اجتماعی به بیمه شدگان ارائه داده از نظرات بازنشستگان در خصوص رضایت شان در این باره بهره مند گردیم تا بتوانیم گام های مؤثری در خصوص ارائه خدمات بهتر و رضایت بیشتر بیمه شدگان و بازنشستگان برداریم .
موضوع این تحقیق بررسی میزان رضایت بازنشستگان از خدمات سازمان تأمین اجتماعی می باشد که هدفش یافتن پاسخ برای سئوالات زیر است :
تأمین اجتماعی با توجه به امکانات موجود و خواسته های بیشمار افراد تحت پوشش و بازنشستگان تا چه حد موفق بوده و اینکه میزان رضایت بازنشستگان در شهرستان شبستر تا چه حد بوده است ؟تأمین اجتماعی تا چه اندازه در اطلاع رسانی به بازنشستگان و بیمه شدگان موفق بوده است و آیا بازنشستگان از برنامه ها و قوانین سازمان آگاهی کامل دارند یا نه ؟ارزیابی روابط متغیرهای مرتبط با رضایت افراد بازنشسته جهت پیشگیری و یا بهسازی تنگناها و اقدام لازم در مورد حل آنها .
ما در این تحقیق از پرسشنامه خود ساخته برای سنجش رضایت و نیز از روش نمونه گیری تصادفی برای تعیین حجم نمونه که در کل 100 بوده است استفاده نموده ایم .
نتایج زیر بعد از پایان مراحل تحقیق بدست آمدند :
بنابراین فرضیه بین جنسیت و میزان رضایت رابطه معنی داری بدست آمد ، میزان رضایت در بین زنان بیش از مردان استبنابر فرضیه 2 بین میزان تحصیلات بازنشستگان و میزان رضایت رابطه معنی داری وجود نداردبنابر فرضیه 3 بین نوع مسکن و میزان رضایت رابطه معنی داری بدست آمد . رضایت افراد اجاره نشین بیش از افرادی بود که مسکن شخصی دشتند .بنا به فرضیه 4 رابطه معنی داری بین سن افراد بازنشسته و میزان رضایت آنها از خدمات سازمان تأمین اجتماعی وجود ندارد .بنا به فرضیه 5 بین درآمد و میزان رضایت همبستگی وجود دارد .بنا به فرضیه 6 بین امکانات و میزان رضایت همبستگی وجود دارد . هرچه امکانات بیشتر ، رضایت بیشتر است .بنا به فرضیه 7 بین آگاهی و میزان رضایت همبستگی وجود نداشته است .
پیشگفتار:
سازمان تأمین اجتماعی گسترده ترین و اصلی ترین نهاد در عرصه بیمه های اجتماعی است که به صورت یک دستگاه عمومی غیر دولتی ، و با هویت اجتماعی ، اقتصادی و متکی بر ساز و کارهای بیمه اجتماعی و استقلال اداری و مالی اداره می شود .
این سازمان با به عهده داشتن وظیفه اجرا تعمیم و گسترش انواع بیمه های اجتماعی در چهارچوب قوانین مربوطه و با توجه به محاسبات بیمه ای و رعایت اصل عدالت و نگاه بلند مدت ، نقشی اساسی در پشتیبانی و صیانت از نیروی کار و بهوبد مناسبات اقتصادی – اجتماعی در فرآیند توسعه کشور و در هماهنگی با نظام تأمین اجتماعی را ایفا می نماید .
در این راستا در سال های اخیر سازمان تأمین اجتماعی در ایجاد بستری برای افزایش اعتماد بین سازمان و بازنشستگان کشور ، برنامه های مختلفی را به مورد اجرا گذاسته است . از مهم ترین این برنامه ها تعامل و ارتباط رو در رو با نمایندگان کانون بازنشستگان می باشد . تفراد معمولاً به سبب فقدان اطلاعات میزان درآمد یا صرفاً بخاطر ملاحظات احتیاطی در چرخه حیات خود به شکلی متفاوت از آنچه از آنها انتظار می رود ، عمل می کنند . این تفاوت شامل مراتب و مراحلی متفاوت است و عمدتاً به درجات آموزشی ظرفیت تولیدی و چگونگی شرایط بازنشستگی آنها مربوط می شود . در هر مرتبه و مرحله فرض بر این است که افراد باید برای دوران سالخوردگی از طریق شکل های متفاوت پس انداز و برنامه ریزی کنند تا اطمینان یابند که درآمد بازنشستگی آنها تا جای ممکن به درآمد دوران اشتغال آنان نزدیک باشد . از آنجا که این امر ممکن است اتفاق نیفتد ، تأمین اجتماعی برنامه هایی دارد که هدف از آنها حل مشکل بازنشستگانی است که قادر به جبران کسری درآمد خود نیستند و این هدف را از طریق کسور دریافتی و انتقال وجوه تحقق می بخشد .
جهل جامعه ، یا بی تفاوتی آن نسبت به نظام تأمین اجتماعی می توانند موجب نوعی کوته بینی شود . به معنای فقدان دوراندیشی نسبت به سال های بدبختی و از دست دادن درآمد است . در اینجاست که تأمین اجتماعی با گونه ای برخورد (پدرانه) ظاهر می شود و افراد و گروه هایی که دارای شکل های گوناگون پس انداز هستند را حمایت می کند .
فهرست مطالب:
چکیده
نظر استاد راهنما
پیش گفتار
فصل اول
مقدمه
بیان مسئله
اهداف مسئله
اهمیت مسئله
فصل دوم
چهارچوب تئوریکی
پیشینه تحقیق ( مرورتحقیقات پیشین )
تئوریهای مرتبط با بازنشستگی
فرضیه های تحقیق
فصل سوم
طرح اصلی و روش تحقیق
متغیر های تحقیق
جامعه آماری
روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه
متغیر های تحقیق جدول شماره 1
ابزار تحقیق
اعتبار و روایی
روش آماری تجزیه و تحلیل داده
فصل چهارم
توصیف متغیر ها و جداول فراوانی
آزمون فرضیه ها
بررسی فرضیه اول
بررسی فرضیه دوم
بررسی فرضیه سوم
بررسی فرضیه چهارم
بررسی فرضیه پنجم
بررسی فرضیه ششم
بررسی فرضیه هفتم ( آخر )
فصل پنجم
مقدمه
مراحل انجام تحقیق
نتایج تحقیق
محدودیتهای تحقیق
پیشنهادات
منابع و مأخذ:
1- فصلنامه تأمین اجتماعی شماره / 11 سال چهارم / زمستان 1381
2- تأمین اجتماعی و توسعه / محمد عبدعلی / تهران ، چاپ دوم 1375 / انتشارات مؤسسه زحل چاپ
3- ارزیابی اقتصادی صندوق های بازنشستگی در ایران / علی شکری / تهران 1375 / چاپ مؤسسه زحل چاپ
4- روان شناسی کار / دکتر محمود ساعتچی / نشر مؤسسه نشر ویرایش / تهران چاپ هشتم / تابستان 1385
5- جامعه شناسی کار و شغل / دکتر غلام عباس توسلی / سمت / 1380 تهران
6- روان شناسی کار / دکتر حمزه گنجی / نشر ارسباران / 1379 تهران
7- مدیریت منابع انسانی و روابط کار / دکتر ناصر میر سپاسی / 1377 انتشارات میر / تهران چاپ 16
8- بازنشستگی (شناخت مسائل و مشکلات بازنشستگان و طریق مشاوره با آنان / یوسف اردبیلی / تهران / کویر 1379
9- مدیریت عمومی / دکتر سید مهدی الوانی / نشر نی / تهران 1371