لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:82
فهرست مطالب
بخش اول: تربیت 23-8
تربیت و قلمرو آن پایههای اساسی تربیت اشاراتی کوتاه به مراحل تربیت اهداف تربیتی عوامل تربیت سخن، ابزار تربیت اسلام و تربیتپذیری انسان نکات عقلی و اسلامی در تربیتپذیری انسان ارزش و اهمیت تربیت توضیحاتی دیگر در باب هدف تربیت و تعلیم تربیت و وظائف آن ویژگیهای تربیت دختران عالیترین انتساب بهترین میراث بروز نتایج تربیتبخش دوم: شخصیت 30-24 شخصیت چیست؟ صفات پایدار منشا شخصیت اثبات شخصیت جوان و محیط اجتماعی اسلام و صفات شخصیت شخصیت فرزندان بشر و خواهش عزت نفس عزت نفس و آزادگی مراعات شرف کودک در خانواده آئین اسلام و عزت نفسبخش سوم: خانواده و مسائل نوجوانان و جوانان 39-31
بخش اول: تربیت و مسائل عاطفی
الف: خانواده و تربیت
وظایف والدین سخنی دیگر درباره نخستین مربی کودک معلم اول کودکپیریزی قواعد زندگی خانواده و تربیت شریفترین خدمت مراقبتها در هفت سال سوم تمایلات نوجوان و جوان توجه به نیاز آنانمهرطلبی آنان هدایت نوجوان و جوانب: نیاز به محبت 43-40
جلوههای مهرطلبی جدائیهای طولانی مهرورزی به هنگام بازگشت چهره متبسم چند نکته مهمبخش چهارم: نقش پدر 50-44 الف: اخلاق پدر
همدمی با فرزندان در برابر حرف حق اما سخنی هم با شماب: بیگانگی با فرزندانجوش کار و تلاش سر در لاک خودج: نزاع در خانهخانه جهنمی سعادتمندی کانون گریز از خانه آثار بد خشونتهابخش پنجم: نقش مادر 54-51 الف: اخلاق مادر
مادر و اخلاق اسلامی حوصلة مادرب: مادر و رازهای فرزندانمادر بهترین رازدار چند نکته مهمج: جنبههای مذهبی مادرمادر و مذهب نیاز به ایمان کنترل روابط در برابر عبادت فرزندانبخش ششم: احساس نابسامانی در خانواده 62-54 الف: تبعیض در خانه
ارجحیت پسر بر دختر در آموزش علم مساله کار در خانه مراقبتها در ابراز عواطفب: تحقیر در خانهجوان و مسالة تحقیر انتقادپذیری از فرزندان چند نکته مهمج: آزادی فرزندان در خانهجوان و آزادی نوع آزادی نکتهها در کنترلد: احترام والدینسئوالی در ذهن جوان نیکی به پدر و مادر رعایت حرمت فرزندانبخش هفتم: نکتههای مهم در روابط والدین و فرزندان 65-63
جبران خطای تربیتی وظیفة والدین توقف رشد عقلی آسیبهای روحی زیادهروی در محبت بدترین پدرانبخش هشتم: دومین کلاس تربیت (مدرسه) 76-66مدرسه و تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان همگامی خانه و مدرسه نقش مدرسه در انتقال ارزشها رفتارهای مذهبی چگونه تبلور مییابد؟ هشیاریهای فرهنگی در پاسداری از سلامت و رشد مطلوب مهاجمان فرهنگی کیستند؟ هدف مهاجمان فرهنگی چیست؟ رسالت اولیاء و مربیان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعیتقدیم این تحقیقات به آن معلمان و مربیان و اساتیدی که شغل مقدس تدریس را با همه مشکلات و زحماتش و با توجه به تأثیر والای این وظیفه بزرگ اجتماعی، و با رضایت تمام پذیرفتهاندو میدانند که اگر امروز قدر کار بزرگ آنها کوچک شمرده شود فردا در برابر رسول و اهل بیت پاکش یعنی مربیان و معلمان والامقام بشری سرافراز و آبرومند خواهند بود.
و در ادامه تقدیم میدارم به آن جوانان و نوجوانان برومندی که زحمات معلمان آگاه و دلسوز خود را پاس میدارند و وجود آنها را در راه سعادت خود عزیز میشمارند و محبت آنها را همیشه در دل پاکشان زنده میدارند تا فردا در برابر رسول خدا و اولیای گرامی او عزیز و موجب روشنی چشم استادان خویش باشند.
چنانکه در میان شما رسولی از خودتان فرستادیم تا آیات ما را برای شما تلاوت کند و دلها و نفسهای شما را از جهالتها و زشتیها و آلودگیها پاک نموده به اخلاق و فضایل انسانی رشد و کمال بخشد و همچنین شما را تعلیم کتاب و حکمت دهد و آنچه را که در قدرت و امکان شما نبوده تا بفهمید به شما بیاموزد. بنابراین مرا که خالق و منعم شما هستم همیشه بیاد داشته باشید تا من هم به لطف بیشتر و عنایتهای آینده شما را یاد کنم[1].
[1] - بقره / 151 و 152