پژوهش بررسی تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه معصومین علیه السلام

پژوهش بررسی تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه معصومین علیه السلام

مقدمه
سپاس فراوان آفریدگاری را سزا است که جهان هستی را همسان و هماهنگ با احتیاجات و نیازهای بشر سامان داده و با تدبیر حکیمانة خود آنرا پرورده است.
تحیات و درود نامحدود بر والاترین معلم و مربی انسان یعنی پیامبر گرامی اسلام (ص) که با مدد وحی الهی و کتاب آسمانی، بشریت را به صراط مستقیم و رهنمودهای درخشان فرهنگ و تمدن آشنا ساخته است، و همچنین بر امامان و پیشوایان  راه حق که همواره اهتمام و عنایات خود را بر تعلیم و تربیت جامعة بشری مصروف داشته اند.
موضوع تعلیم و تربیت و روشهای آن ، مطلبی است که از دیر باز و زمانهای بسیار دور توجه بشر را به خود معطوف ساخته و در تمام عصرهای گوناگون زندگانی انسان ما از اهمیت والائی برخوردار بوده است.
علاوه بر پیامبران الهی که رسالت و مسئولیت تعلیم و تربیت جوامع بشری را بعهده گرفته بودند دانشمندان و اندیشمندان هرجامعه و ملتی همگام با آنان در این رهگذر می کوشیدند دانشمندان آن کتابها و رساله های فراوانی در این زمینه ساخته و پرداخته اند، و پیوسته کوششهای آنان هنوز در این زمینه به وضوح چشمگیری ادامه دارد. این ادعا گزافه گوئی نیست زیرا دانش و بینش بنیاد و اساس هرگونه اصلاح و زمینه برای پیشرفت هر جامعه ترقی خواه  می باشد. تعلیم و تربیت است که می تواند این بینش و دانش را برای جامعه تضمین نموده و رسالت نشر علم و تقویت عقل و تهذیب نفوس مردم را بخوبی اداء نماید.
تعریف موضوع تحقیق
تحقیق در زمینه تعلیم و تربیت و روشهای آن در تاریخ تعلیم و تربیت انسان بخصوص جهان معاصر تازگی ندارد ولی با توجه به اهمیتی که روشها برای دستیابی به اهداف تعلیم و تربیت دارند الخصوص از این نظر دیدگاه معصومین علیه السلام عنوان این تحقیق است.
قسمت عمده ای از مشکلات اخلاقی بر اساس روشهای تربیتی نادرست و غیر اسلامی ایجاد می گردد . مطالعه تاریخ تعلیم و تربیت در اسلام نشان می دهد تربیت انسان متقی، مؤمن متعهد و خداجو بر اساس روشهای اصول الهی. اسلامی امکان پذیر است. در منابع معتبر اسلامی آیات و روایات بسیاری در زمینه های اصول و روشهای تربیتی اسلام آمده است……

 

تعداد صفحات 69 word

فهرست مطالب
فصل اول
مقدمه
تعریف موضوع تحقیق
سؤالهای ویژه تحقیق
روش تحقیق
اهمیت و ارزش تحقیق
معنی لغوی تربیت                                    
تربیت از نظر اصطلاحی                                
معنی تعلیم                                         
معنی لغوی الگو                                    
معنی اصطلاحی                                   
فصل دوم                                                                                                            
سابقة موضوع تحقیق                                      
ضرورت و اهمیت تعلیم و تربیت        
تعلیم و تربیت در اسلام
مهمترین مراکز تعلیم و تربیت
دین چیست؟
ویژگیهای روش اسلامی
تعریف تربیت
ویژگیهای تعلیم و تربیت اسلامی
تفاوتهای فردی از نظر قرآن کریم
انواع وراثت
ویژگیهای رفاقت جوانان
مراحل تربیت
اهمیت تربیت کودک در خردسالی
پرورش ایمان و اخلاق
اهمیت رورش و تربیت اسلامی
احترام به شخصیت کودکان
نتایج کرامت و یا حقارت شخصیت
تحولات فرهنگ و تعلیم و تربیت
احتیاجات جامعه و تعلیم و تربیت
فلسفه اجتماعی و تعلیم و تربیت
تنبیه غیر بدنی
تشویق
نیاز کودکان به تحسین
آیا تربیت امکان پذیر نیست
روش الگویی
تربیت در گذشته
تعلیم و تربیت نوین
بازیابی فکری
اجتماعی ساختن محیط تربیتی
تحول تربیتی چگونه به وجود آمد؟                     
پرورش اخلاقی                                    
تربیت اجتماعی                                      
نقش بازی در تربیت                              
مسؤولان تربیت و مسؤولیت سنگین آنها                  
عوامل مؤثر در تربیت و ضرورت هماهنگی بین آنها 
فصل سوم
روش تحقیق
روش جمع آوری اطلاعات
فصل چهارم
یافته های تحقیق
فصل پنجم
پیشنهادها
فهرست منابع



خرید و دانلود پژوهش بررسی تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه معصومین علیه السلام


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.