پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
گرایش بین الملل
همراه با پرسش نامه
176 صفحه
چکیده:
گمرک به عنوان دروازه تجاری، از دیرباز نقش بسزایی در تجارت خارجی و بهتبع آن، اقتصاد کشورها داشته است. بنابراین با توجه به مبحث کلیدی مزیت نسبی گسترش روزافزون تجارت، ایجاد زمینههای مناسب جهت گسترش تجارت جهانی، امری اجتنابناپذیر است و این خود مستلزم وجود گمرکاتی مناسب با این حجم عظیم مبادلات کالا میباشد. اهمیت نقش گمرک تا حدی است که میزان سرعت و کارآیی آن به عنوان معیاری برای ارزیابی فعالیتهای تجارت خارجی هر کشور و یا حتی اقتصاد کلان آن کشور در نظر گرفته میشود به همین دلیل اتوماسیون گمرکی جزء حیاتی هر گونه برنامه تسهیل تجارت میباشد.گمرک الکترونیکی در حقیقت از طریق کوتاهتر کردن مدت زمان لازم برای صادرات و واردات و کم کردن تعداد اسناد و هزینههای صادرات و واردات، سبب بهبود وضعیت تسهیل تجاری خواهد شد.
هدف این پژوهش بررسی نقش گمرک الکترونیکی بر توسعهی صادرات از دیدگاه کارشناسان و صادرکنندگان در استان گیلان میباشد. پرسشنامه به کار گرفته شده در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بوده و دربردارندهی 20 پرسش میباشد که به کمک آن و با کاربرد طیف 5 گزینهای لیکرت، دانستههای نمونهی آماری اندازه گیری شده است. روایی پرسشنامه توسط مراجعه به استاد راهنما و اساتید گروه و فن به بررسی سؤالات پرداخته شد و نظرات آنان اعمال گردید، پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ توسط نرمافزار spss21 عدد 913/0 حاصل شد که چون بزرگتر از 75/0 است نشان دهنده این میباشد که پرسشنامه از پایایی لازم برخوردار است.
این پژوهش از دیدگاه هدف؛ کاربردی و بر اساس گردآوری دادههای توصیفی؛ از نوع پیمایشی است. آزمونهای استنباطی به کار گرفته شده، آزمون آماری دوجملهای برای آزمون فرضیهها، رگرسیون چندگانه و آزمون تحلیل واریانس ناپارمتری فریدمن، برای رتبه بندی مزایا و فرصتهای گمرک الکترونیکی جهت توسعه صادرات کالاها و خدمات استفاده شده است.
کلیدواژه: گمرک، تجارت خارجی، گمرک الکترونیک، تسهیل تجاری، صادرات