استعدادیابی فوتبالیست های جوان نخبه بر مبنای اثرات ویژگی های روان شناختی و توانمندسازی در عملکرد فنی
168 صفحه
چکیده:
در این تحقیق به اثرات استعدادیابی فوتبالیست های جوان نخبه بر مبنای اثرات ویژگی های روان شناختی و توانمندسازی در عملکرد فنی پرداخته شده و سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است که سهم و نقش ویژگی های روان شناختی (نیمرخ هوشی و شخصیتی) و توانمندسازی بر عملکرد ورزشی بازیکنان جوان نخبه فوتبال چگونه است؟ روش تحقیق، زمینه یابی بوده و در حیطه تحقیقات توصیفی جای می گیرد. جامعه تحقیق را تمامی بازیکنان جوان نخبه فوتبال که از مناطق نُهگانه انتخاب شده و در مسابقات چندجانبه انتخابی تیم ملی جوانان در اردوگاه شهید باهنر و در مسابقات نهایی انتخابی تیم ملی جوانان با حضور 5 تیم ملی جوانان ایران، شمال غرب، شمال شرق، جنوب و مرکز که در اردیبهشت سال 1391 در ساری برگزار شد محسوب می شوند که 200 نفر می باشند. از اینرو، نمونه گیری صورت نگرفته و با بهره گیری از مفروضات تحقیقات تمامشماری یا سرشماری، تمامی جامعه تحقیق به عنوان جامعه آماری مدنظر قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری، نسخه نوین هوش آزمایی تهران - استانفورد - بینه (TSB-R) افروز و کامکاری (1389)، فُرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا-2 (MMPI-2RF) کامکاری و شُکرزاده (1389) و پرسشنامه توانمندسازی (کریمی نژاد، 1390) می باشد که دارای روایی و اعتبار مطلوبی هستند. در نهایت، با استفاده از مدل آماری رگرسیون چندمتغیری به آزمون سؤال های تحقیق پرداخته شد و یافته های تحقیق نشان داد که ارتباط مثبت معنیداری بین «استدلال سیال»، «استدلال کمی» و «پردازش دیداری- فضایی» و مؤلفه های «معناداری» «خودمختاری» توانمندسازی و «توانمندسازی (کل)» با «عملکرد» و ارتباط منفی معنیداری بین «نارسایی هیجانی»، «نارسایی رفتاری»، «ضعف روحیه»، «هیجانات مثبت پایین»، «عقاید گزند و آزار»، «فعالیت های هیپومانیک»، «استعداد خشم»، «عقاید مرگ - خودکشی» و «پرخاشگری» با «عملکرد» وجود دارد.