فهرست مطالب :
فصل اول
مقدمه
طرح کلی بحث
بخش اول کیفیت سرویس از دیدگاه برنامه های کاربردی تحت اینترنت
آشنائی با معماری اینترنت
آشنائی با سرویس های کاربردی در اینترنت
معرفی 4 پارامتر اصلی کیفیت سرویس
آشنایی با معمارهای جدید جهت پشتیبانی QoS در اینترنت
4-1 آشنایی با معمارهای جدید جهت پشتیبانی QoS در اینترنت
طبقه بندی کاربران از لحاظ سطح استفاده آنان از اینترنت
بخش دوم کیفیت سرویس از دیدگاه کاربران
بررسی اجمالی پارامترهای مواثر در کیفیت سرویس
پارامترهای مربوط به عملکرد (Performance)
پارامترهای مربوط به اطمینان و پشتیبانی (Reliability)
فصل دوم
مقدمه:
مفهوم QOS
معماری پایه QOS
علامت گذاری و شناسایی QOS
دسته بندی ( طبقه بندی )
QOS داخل عناصر یک شبکه منفرد
مدیریت صف
بازده پیوند
سیاست گذاری و قالب بندی ترافیک
دسته بندی / شناسایی جریان ها
جانشینی سیاست QOS با مسیریابی بر اساس سیاست گذاری
CAR : جانشینی تقدم IP
NBAR : شناسایی پویای جریان ها
تقدم IP : QOS فرق گذارنده
ابزار های مدیریت تراکم
FIFO : توانایی ذخیره و پیشروی
PQ : اولویت بندی ترافیک
CQ : گارانتی کردن پهنای باند
WFQ بر اساس جریان : به وجود آوردن عدالت میان جریان ها
همکاری بین WFQ و تکنولوژی های سیگنال بندی QOS
تاثیر جایگذاری تقدم IP
WFQ بر اساس دسته : اطمینان از پهنای باند شبکه
مدیریت صف ( ابزارهای اجتناب از تراکم )
WRED : اجتناب از تراکم
همکاری WRED با تکنولوژی های سیگنال بندی QOS
RED جریان : RED برای جریان های بدون محصول TCP
ابزارهای سیاست گذاری و قالب بندی ترافیک
CAR: مدیریت سیاستهای پهنای باند دردسترس و اجرای سیاست گذاری ها
GTS : کنترل جریان ترافیک عازم به شبکه
FRTS : مدیریت ترافیک Frame Relay
مکانیسم بازده پیوند
LFI : قطعه قطعه کردن و جداسازی ترافیک IP
تراکم سرآیند RTP : افزایش بازده ترافیک بلادرنگ
RSVP : گارانتی کردن QOS
مدیریت QOS
Qos در اترنت
سوییچینگ برچسب چندین پروتکل : اجازه دادن به مهندسی ترافیک انعطاف پذیر
کنترل سیاست گذاری های QOS
خلاصه
مراجع
فصل اول
مقدمه:
اینک به جرات می توان گفت که اینترنت به عنوان شگفت انگیز ترین پدیده ارتباطی – اطلاعاتی دهه اخیر بصورت جزء لاینفکی از زندگی تک تک ما درآمده است. تا آنجا که برخی معتقدند , برای نسل آینده زندگی بدون اینترنت پوچ , بی معنی و غیر ممکن خواهد بود. اینترنت دارای پتانسیلی قوی جهت ایجاد تحولات اساسی و حتی جایگزینی با وسایل ارتباطی و اطلاع رسانی مانند : رادیو , تلویزیون , تلفن , فکس, ماهواره و حتی ضبط صوت و ویدئو می باشد. کاربردهای وسیع اینترنت مانند ارتباط ویدئویی دیجیتال , پست الکترونیکی , دریافت و ارسال فایل , جستجو در وب و تلفن اینترنتی اکنون در آغاز راه توسعه و تکامل قرار دارند. برای نمونه تجارت الکترونیکی به تنهایی دنیای تجارت و اقتصاد جهانی رادگرگون کرده است, به طوری که با فشار دادن چند دکمه در عرض کمتر از چند ثانیه می توانید مقادیر هنگفتی از اعتبار خود را در سراسر دنیا جابجا کنید. می توان پیش بینی نمود که طی چند سال آینده فقط با گفتن یک نام در گوشی موبایل شخصیتان می توانید از طریق اینترنت به موسیقی مورد علاقه خود گوش فرار دهید.
لیکن علیرغم گسترش روزافزون اینترنت از لحاظ سرعت و فراگیر شدن شاهد آنیم که معماری اولیه اینترنت کماکان دست نخورده باقی مانده است و به همین علت زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری موجود حتی در پیشرفته ترین کشورهای دنیا با نیازهای فعلی مطابقت ندارند. اما درکشور ما به علت عدم اتصال به فیبرهای نوری جهانی که بستر اصلی جابجایی اطلاعات در اینترنت می باشد و ناهمگونی مراکز مخابراتی بین شهری و درون شهری از لحاظ تجهیزات دیجیتالی و غیره و همچنین فقدان قوانین بروز و نظارت بر عملکرد سرویس دهندگان ریز و درشت اینترنت که با سرعت قارچ گونه در حال پیدایش هستند, شاهد آن هستیم که کاربران اینترنت با وجود پرداخت شارژها و آبونمان های سنگین به سرویس دهندگان از کیفیت پائین سرویس اینترنت رنج برده و حتی در تامین پیش پا افتاده ترین نیازهای خود مانند خواندن روزانه پست الکترونیکی با مشکلات زیادی مواجه هستند. یکی دیگر از مشکلات کاربران ما عدم وجود ثبات در کیفیت سرویس های ارائه شده می باشد تا جائیکه کمتر سرویس دهنده ای یافت می شود که توانسته باشد کیفیت سرویس های ارائه شده را تضمین نماید ( آنچنان که در سایر کشورها موافقت نامه سطح سرویس (SLA:Service Level Agreement) بین کاربران و سرویس دهندگاه بسته می شود).
در این پایان نامه قصد داریم تا اولین بار در کشور ایران با شناسایی و تعریف پارامترهای مربوط به کیفیت سرویس در اینترنت به ارائه استاندارد متعارفی در این زمینه بپردازیم. به امید آنکه با این کار گامی هر چند کوچک در جهت بهبود و ثبات کیفیت سرویس های ارائه شده برداریم وحداقل خواننده گرامی این پایان نامه بتواند با استفاده از پارامترهای ارائه شده و پس از
آشنایی با روش انداره گیری پارامتر های فوق در یافتن سرویس دهندگان مناسب هدایت گردد.
لازم به ذکر می باشد که در ارائه پارامترهای فوق از استاندارد های بین المللی ارائه شده توسط اتحادیه اروپا , IUT-T, IETF و چند کشور مانند هندوستان و مالزی استفاده گشته لیکن نتایج ارائه گشته در پایان نامه دقیقا با سطح سرویس های ارائه شده در کشور ایران همخوانی دارد که اندازه گیری های به عمل آمده در چند سرویس دهنده داخلی بر این امر صحه گذاشته است.
در پایان جا دارد تا از زحمات, راهنمایی ها و کمک های استاد ارجمند جناب آقای دکتر اکبری (استاد راهنمای پایان نامه فوق و ریاست محترم مرکز کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران) تشکر نمایم.