پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی
گرایش روانشناسی تربیتی
همراه با پرسش نامه
137 صفحه
چکیده:
هویت معنوی به عنوان تعریف و شناسایی خود بر اساس معنویت و تجارب معنوی، از جمله سازه هایی است که در سال های اخیر توجه محققان را به خود جلب نموده است. عدم وجود ابزار کمّی در این زمینه و مفهوم سازی غیردقیق از هویت معنوی از جمله چالش هایی است که این حوزه با آن روبروست. از این رو، هدف این پژوهش بررسی پیش آیندها و پیامدهای هویت معنوی در قالب یک مدل علّی بود تا ضمن ارائه ی تصویر روشن تری از این سازه در جهت عملیاتی نمودن آن نیز گام برداشته شود. در این مدل دلبستگی به والدین و همسالان به عنوان متغیر برونزاد، هویت معنوی به عنوان متغیر واسطه ای و فاصله روانشناختی به عنوان متغیر درونزاد در نظر گرفته شدند. شرکت کنندگان این پژوهش 398 نفر (255 دختر و 143 پسر) از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز بودند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان (آرمسدن و گرینبرگ)، مقیاس جهت گیری غلبه اجتماعی (سیدانیوس و پراتو) و مقیاس حریم رعایت اخلاقی (آکوئینو و رید) بود و به منظور سنجش هویت معنوی از پرسشنامه تهیه شده توسط محقق استفاده شد. برای تعیین پایایی پرسش نامه ها از روش آلفای کرونباخ و جهت احراز روایی مقیاس ها از روش تحلیل عوامل استفاده شد. شواهد مؤید پایایی و روایی مطلوب مقیاس ها بود. به منظور بررسی مدل پژوهش از روش رگرسیون متوالی همزمان استفاده شد و برای تعیین نقش واسطه گری متغیر میانجی از مراحل بارون و کنی و دستور بوتاسترپ در نرم افزار اموس استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که دلبستگی به والدین پیش بین باورهای ماورایی بوده و دلبستگی به همسالان باورهای اخلاقی را به صورت مثبت و معنیدار پیش بینی نموده است. هم چنین نتایج روشن ساخت که باورهای اخلاقی در رابطه ی دلبستگی به همسالان با فاصله ی روانشناختی نقش میانجی دارد. علاوه بر این، یافته های حاصل از دستور فرایند در نرمافزار SPSS نشان داد که مدل پژوهش حاضر وابسته به جنسیت می باشد.در مجموع، یافته های پژوهش بیانگر آن است که دلبستگی و روابط عاطفی با همسالان به واسطه ی افزایش باورهای اخلاقی موجب کاهش فاصله روانشناختی در افراد می شود. دلالتهای پژوهش برای خانواده، معلمان و فعالیتهای مشاوره ای مورد بحث قرار گرفت.
کلید واژه ها: هویت معنوی، دلبستگی، فاصله ی روانشناختی، حریم رعایت اخلاقی، جهت گیری غلبه اجتماعی