- خلاصه
شش سیگما چیست؟سیگما به عنوان معیاری جهت محک زدن میزان پراکندگی جامعه شناخته شده و فلسفه شش سیگما براساس کاهش نوسانات و تغییرات در یک جامعه آماری پایه گذاری شده است. به طور خلاصه میتوان گفت « شش سیگما یعنی رسیدن به سطحی از کیفیت تولیدات و ارائه خدمات که خطای فرایندهای کاری به میزان 4/3 در یک میلیون موقعیت کاهش یابد.»
این روش به عنوان روشی سیستماتیک جهت به کارگیری منسجم ابزارهای مختلف در رفع موانع سازمان شناخته شده است. این متدولوژی سعی در کاهش انحرافات فرایندها را دارد که برخی نتایج کلی حاصله را میتوان در مواردی شامل کاهش تغییرات، کاهش عیوب، بهبود بازدهی، بالابردن رضایت مشتری و بهبود در مسائل مالی عنوان کرد. شش سیگما دریچهای جدید برای کسب رضایت کامل مشتری است که بر مبنای مقیاس اندازهگیریهای آماری پایهگذاری شده و متدولوژی است که سطح کل کیفیت را در سازمان بهبود میبخشد.
2-مهندسی ارزش چیست؟
شاخص ارزش عبارتست از نسبت بهائی که بابت کارکرد مورد نظر و کیفیت مطلوب منظور میشود، به هزینه ای که برای دستیابی به کارکرد مورد نظر و کیفیت مطلوب، باید پرداخته شود. به تعبیر دیگر میتوان گفت ارزش کمترین هزینهای است که تأمین نیازها و انتظارات و مطلوبیتهای مشتری را به نحو مطلوب امکان پذیر میسازد.
مهندسی ارزش یک روش منسجم و یک تلاش گروهی برای رسیدن به بالاترین ارزش به ازای هر واحد پولی که هزینه شده است میباشد در حالی که کیفیت، ایمنی، قابلیت اطمینان و قابلیت نگهداری حفظ یا ارتقاء یابد. مهندسی ارزش یک روش قدرتمند برای حل مسائل یا کاهش هزینه بوده که در عین حال موجب بهبود عملکرد و کیفیت میشود و به کارگیری آن موجب رضایت مشتری و بالا رفتن ارزش پروژه میشود. ویژگی مهندسی ارزش تمرکز آن بر «کارکرد» است. بنابراین در یک تعریف جامع و کامل میتوان گفت:
مهندسی ارزش یک کوشش سازمان یافته و گروهی برای تحلیل کارکرد سیستمها، تجهیزات و خدمات مؤسسات به منظور دسترسی به کارکرد واقعی با حداقل هزینه در طول عمر پروژه است به گونهای که راهحل های ارائه شده سازگار با کیفیت و ایمنی مورد نظر باشد.
3- مهندسی مجدد چیست؟
مهندسی مجدد سازمان را میتوان از جهات مختلف، محصول تکامل طبیعی و عملی استراتژیهای کاربردی برخی از رویکردهای مدیریتی اخیر دانست که تأثیر عمدهای بر نحوه نگرش مدیریت ودگرگونیهای سازمانها داشته است. مهندسی مجدد رویکردی کل نگر است که طی فرایندی، استراتژی رقابت سازمان را با پردازشهای درونی و کارکنان آن مرتبط میکند. این ارتباط از طریق بهکارگیری جدیدترین و در دسترسترین تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات برقرار میشود.
در تعریف جامعتری از مهندسی مجدد میتوان گفت: «مهندسی مجدد عبارتست از بازاندیشی بنیادین و طراحی نو و ریشهای فرایندها، برای دستیابی به بهبود و پیشرفتی شگفت انگیز در معیارهای حساس امروزی، همچون قیمت، کیفیت، خدمات وسرعت.»
به بیان دیگر میتوان گفت مهندسی مجدد سازمانها به مجموعه کارهائی گفته میشود که یک سازمان برای تغییر پردازشها و کنترلهای درونی خود انجام میدهد تا از ساختار سنتی عمودی و سلسله مراتبی، به ساختارهای افقی، میان فعالیتی، مبتنی بر گروه و مسطح تبدیل شود که در آن همة پردازشها برای جلب رضایت مشتریان صورت میگیرد.
فصل اول: مقدمهبخش اول) مقدمه 2
کیفیت چیست؟ 3مدیریت کیفیت فراگیر 7اصول مدیریت کیفیت فراگیر 8متدولوژی تحقیق حاضر 15فصل دوم : شش سیگمابخش اول) مقدمه 18
چرا شش سیگما؟18پدیده شش سیگما21بخش دوم) تاریخچه25
تاریخچه25بیل اسمیت پدر شش سیگما29بخش سوم) شش سیگما چیست؟33
لزوم اجرای شش سیگما33شش سیگما: فلسفه، ابزار یا استراتژی؟37اهداف نهایی شش سیگما38برخی فوائد اجرای شش سیگما39برخی فوائد مدیریتی شش سیگما42بخش چهارم) روند اجرائی شش سیگما44
اجرای استراتژیک شش سیگما45اجرای تاکتیکی شش سیگما48DMAIC چیست؟50فاز اول: تعریف50فاز دوم: اندازه گیری54فاز سوم: تحلیل56فاز چهارم: بهبود59فاز پنجم: کنترل60سایر موارد62DMADV چیست؟65اشکال مختلف اجرای شش سیگما68بخش پنجم) مبانی آماری شش سیگما72
مقدمه72توزیع نرمال75توزیع نرمال استاندارد76توزیع نرمال در حالت کلی78محاسبة سطح سیگما83بخش ششم) سخت افزار و نرم افزار شش سیگما88
سخت افزار شش سیگما88ابزارهای مقدماتی و سازماندهی اطلاعات89ابزار جمع آوری اطلاعات94ابزارهای تحلیل داده ها و فرایندها101ابزارهای تحلیل آماری113نرم افزار شش سیگما115بخش هفتم) تعلیم و آموزش شش سیگما126
چه کسانی؟ چه تعلیماتی؟127یادگیری سایر مهارتها132بخش هشتم) ساختار سازمانی شش سیگما136
کمربند سیاه136کمربند سیاه ارشد137حامی یا قهرمان138کمربند سبز140رهبری اجرائی141صاحبان فرایند142بخش نهم) شش سیگما و سایز سازمانی143
محور مدیریت144محور کارکنان148بخش دهم) علل عملکرد موفق شش سیگما150
علت اول: مشتری گرائی151علت دوم: اصلاح عملکرد مدیریت151علت سوم: مدیریت براساس حقایق152علت چهارم: علاج قبل از وقوع152علت پنجم: تیم و مشارکت بی حد و مرز153علت ششم: بازیافت سرمایه153سایر علل154فصل سوم : مهندسی ارزش
بخش اول ) مقدمه 157 بخش دوم ) تاریخچه 163
تاریخچه مهندسی ارزش163 تاریخچه مهندسی ارزش در ایران 169تعریف ارزش و انواع آن 172هزینه وانواع آن 174کارکرد و انواع آن 177کیفیت 181ارزش از دیدگاههای متفاوت 182سایر تعاریف مرتبط 184تعریف مهندسی ارزش 186فرایند مهندسی ارزش 192روش تحلیلی 194روش خلاقیت 196برخی دستاوردهای به کارگیری مهندسی ارزش 198برنامه کار پیشنهادی انجمن بین المللی ارزش 206مطالعات مقدماتی 208مطالعات ارزش210مطالعات تکمیلی 216بررسی برنامه کار هفت مرحلهای مهندسی ارزش 216فاز انتخاب 218فاز بررسی یا اطلاعات 225فاز خلاقیت 239فاز ارزیابی 246فاز بسط و توسعه 260فاز ارائه 262فاز اجرا و ممیزی 268بخش سوم ) ارزش و پارامترهای آن 172بخش چهارم) مهندسی ارزش 186بخش پنجم ) زمان اجرای مهندسی ارزش 200 بخش ششم ) روند اجرائی مهندسی ارزش 205
فصل چهارم : مهندسی مجدد
بخش اول) مقدمه275
مقدمه275مهندسی مجدد؛ دگرگون سازی279تعریف و واژه های کلیدی283دلائل نیاز به مهندسی مجدد در دگرگون سازی289مشتریان دگرگون شده اند290رقابت تنگاتنگ295دگرگونی ها پیوسته اند297مهندسی مجدد سازمانها چیست؟307گام اول؛ بدانید چه می خواهید318درک نیاز و توان دگرگون کردن320تحلیل ذ ینفعان کلیدی و نیازهای آنها 322چارچوبی برای موفقیت340گام دوم: برنامه ریزی کنید345فرایند برنامه ریزی347گام سوم: اجرا کنید352تکنیک های فنی352تکنیک های فرهنگی359گام چهارم: سنجش و ارزیابی کنید376کنترل و بازبینی عملیات377کنترل نتایج383بخش دوم) مهندسی مجدد چیست؟283بخش سوم) روند اجرائی مهندسی مجدد316
فصل پنجم : مقایسه و نتیجه گیری
بخش اول ) مرور رویکردها 391
خلاصه 392شش سیگما چیست؟ 392مهندسی ارزش چیست؟ 393مهندسی مجدد چیست؟ 394بخش دوم ) مقایسه رویکردها 395
شباهت ها 395تفاوت ها 397نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد 402فصل ششم : منابع و مآخذ
منابع فارسی 405منابع لاتین 406