فرمت ورد 74 صفحه
پایان نامه بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و میزان به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در ادارات آموزش و پرورش شمال خوزستان
-1- مقدمه
دوران جدید که به عصر اطلاعات موسوم است، دوران فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد، بشر امروز جامعهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT )[1] را تجربه میکند که از ویژگیهای خاص خود برخوردار است. چنین جامعهای را جامعه اطلاعاتی میگویند (صرافی زاده، 1383 ، ص 5).
جامعه اطلاعاتی جامعهای است که در آن زندگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی افراد جامعه به فناوری اطلاعات و ارتباطات وابسته است و جامعهای است که در آن مردم در محل کار ، منزل و حتی در اماکن تفریحی از این تکنولوژی حداکثر استفاده را میبرند.
بر خلاف دوران گذشته که اطلاعات و تکنولوژی در اختیار صاحب نظران فن و صنایع قرار داشت و مشروعیت آن نیز به تایید و تصدیق آنان مرتبط بود در جامعه جدید اطلاعات تکنولوژیستها علمای اجتماعی و مردم معمولی نیز مرتبط با تکنولوژی اطلاعاتی قرار گرفته و بخشی از زندگی روزمره آنان شده است. زیرا اطلاعات و اخبار در گروه نیازهای اساسی همه مردم قرار گرفته است و تولیدات آن استفاده همه جانبه دارد. در حالی که در دوران گذشته استفاده از تکنولوژی مرتبط با قشر خاصی بود و فراگیری زیادی نداشت (آذرخش، مهراد،1383،ص 25).
ویژگیدیگر جامعه اطلاعاتی کالا شدن اطلاعات است، اطلاعات کالا شده و به مدد تکنولوژی های جدید ارتباطی در دسترس هر کسی که طالب آن باشد قرار میگیرد. در این گونه جوامع مفاهیم سنتی موجود در زمینههایی چون اقتصاد، آموزش ، کسب و کار، مدیریت و تجارت دچار تحول میگردد. با گذر از عصر صنعتی و ورود به عصر اطلاعات و به گفته الوین تافلر[2] (عصر دانایی) نیاز روزافزون بشر برای آموزش متفاوتتر با آنچه در گذشته بوده است بیشتر حس میشود در همین راستا تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات که به طور فزایندهای در حال گسترش است میتواند به نحو مطلوبی تمامی امور زندگی را تحت تاثیر قرار دهد (احمدی نژاد ، 1379 ، ص 24).
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه : 1
2-1 بیان مسأله 2
3-1 اهمیت وضرورت پژوهش: 3
4-1 انگیزه پژوهشگر: 4
5-1 هدف پژوهش: 5
6-1 سوالات پژوهش: 6
7-1 تعاریف نظری وعملیاتی متغیرهای پژوهش.. 7
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
1-2مبانی نظری پژوهش.. 9
1-1-2 فرهنگ سازمانی. 9
2-1-2تعاریف فرهنگ سازمانی: 10
3-1-2اهمیت فرهنگ سازمانی. 11
4-1-2 خصوصیات فرهنگ سازمانی. 11
5-1-2منابع فرهنگ... 12
6-1-2شیوه پیدایش فرهنگ... 12
7-1-2انواع فرهنگ سازمانی. 13
8-1-2رابطه فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی. 14
9-1-2 رابطه فرهنگ و ساختارسازمان. 15
10-1-2 فرهنگ سازمانی و توسعه 15
11-1-2 نقش فرهنگ سازمانی در مدیزیت دانش.. 15
12-1-2 رابطه فناوری و فرهنگ... 16
13-1-2 الگوی اساسی برای تبیین وتشریح فرهنگ سازمانی. 17
2-2 فناوری اطلاعات و ارتباطات.. 19
1-1-2 تاریخچه فناوری اطلاعات و ارتباطات.. 19
2-2-2 مفهوم فناوری اطلاعات و ارتباطات: 20
3-2-2 چیستی فناوری. 22
4-2-2 تقسیم بندی کشورهای جهان. 23
5-2-2کاربردهای فناوری اطلاعات: 24
1-5-2-2 پول الکترونیکی2. 24
2-5-2-2 تجارت الکترونیکی 2. 24
3-5-2-2 دولت الکترونیکی 1. 25
4-5-2-2 نشر الکترونیک 2. 25
6-2-2 شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات.. 26
7-2-2 اینترنت.. 28
3-2 پیشینه پژوهش.. 28
فصل سوم :روش اجرای تحقیق. 31
3-1 مقدمه 32
3-2نوع و روش تحقیق. 32
3-3 جامعه آماری. 33
4-3-نمونه آماری. 33
5-3 روش نمونه گیری. 33
6-3 ابزارجمع آوری داده ها 34
فصل چهارم 35
تجزیه و تحلیل دادهها 35
1-4 مقدمه 36
2-4اطلاعات عمومی. 36
3-4 توصیف داده ها 38
4-4 تحلیل داده ها 49
1-4-4 سوالات اصلی پژوهش.. 49
2-4-4 سوالات فرعی پژوهش.. 51
فصل پنجم
نتیجهگیری و پیشنهادات.. 66
1-5 بحث و نتیجه گیری. 67
1-1-5 تفسیر سوال اصلی پژوهش.. 67
2-1-5 سوالات فرعی پژوهش.. 68
2-5 نتیجه گیری. 71
3-5 محدودیت ها و مشکلات پژوهش.. 72
4-5 پیشنهادات پژوهش.. 73
فهرست منابع. 74