پژوهش حاضر به منظور ساخت و هنجاریابی آزمون سازگاری تحصیلی انجام گرفته است. برای ساخت این آزمون تمام آزمون های مربوط به سازگاری مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند و بعد از انجام مصاحبه با تعدادی از دانشجویان و حذف و تغییر تعدادی از سؤال ها و تأیید روایی محتوایی و روایی صوری توسط استادان روانشناسی ،پرسشنامه ای در 6 خرده مقیاس (سازگاری با دانشگاه و دانشکده، سازگاری با دوره و رشته تحصیلی، سازگاری اجتماعی و بین فردی، سازگاری عاطفی، خودیابی و هدفمندی، سازگاری با مهارت های تحصیلی و آموزشی) با 152سؤال تهیه شد. این پرسشنامه روی گروه نمونه اجرا شد. جامعه پژوهش حاضر را تمام دانشجویان شهر قزوین تشکیل می دهند. ازمیان چهار دانشگاه بزرگ قزوین و دو مؤسسه ی غیر دولتی تعداد 411 نفر به عنوان نمونه به صورت خوشه ای انتخاب شدند. سؤالات با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی تحلیل شده و با استفاده از روش کرونباخ میزان پایایی آزمون به دست آمد و نقاط برش آزمون نیز تعیین شد و سؤالاتی را که همبستگی کم یا منفی با خرده مقیاس مربوطه داشتند از پرسشنامه حذف شدند و نسخه نهایی با 138 سؤال تنظیم شد. نتایج نشان داد که با توجه به آلفای کرونباخ به دست آمده برای کل آزمون (94/0=α) پرسشنامه از پایایی بالایی برخوردار است.
کلید واژه ها: سازگاری تحصیلی، هنجاریابی