تحلیل دینامیکی و غیرخطی 3 بعدی یک ساختمان فلزی موجود جهت ارزیابی رفتار لرزه ای آن

تحلیل دینامیکی و غیرخطی 3 بعدی یک ساختمان فلزی موجود جهت ارزیابی رفتار لرزه ای آن

• پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی عمران گرایش سازه با عنوان: تحلیل دینامیکی و غیرخطی 3 بعدی یک ساختمان فلزی موجود جهت ارزیابی رفتار لرزه ای آن 

• دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب 

• استاد راهنما: دکتر محمود حسینی 

• پژوهشگر: فریبرز یعقوبی وایقان 

• سال انتشار: اسفند 1377 

• فرمت فایل: PDF و شامل 241 صفحه

 

چکیــــده:

بسیاری از ساختمان هایی که بر طبق ضوابط آیین نامه‌های نسبتاً جدید طراحی و احداث شده‌اند، در زلزله‌های اخیر دچار آسیب‌های جدی شده‌اند. لذا نیاز به کنترل مجدد صحت طراحی و اجراء به کمک روش‌هایی که در آنها رفتار خمیری اعضاء در نظر گرفته شده است، احساس می‌شود. بدین منظور در این پایان نامه برای کنترل طراحی و ارزیابی رفتار لرزه‌ای یک ساختمان 8 طبقه فلزی موجود (ساختمان جدید موسسه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله) از تحلیل‌های استاتیکی معادل، دینامیکی خطی و استاتیکی غیرخطی (Pushover) استفاده گردیده است. از نتایج مهم اخذ شده، مقدار شکل پذیری و فرا مقاومت سازه در حیطه غیرخطی می‌باشد. طراحی و اجراء سازه نیز دارای نقاط ضعفی است که به چند نمونه از آنها اشاره شده است.

اتصالات این ساختمان از نوع مفصلی و هر دو جهت اصلی پلان دارای مهاربندی های همگرای Λ ، X و Z می‌باشد. مقاطع مورد استفاده در فایل‌های ورودی به 3 گروه مندرج در دفترچه محاسبات، نقشه‌های اجرایی و اجرا شده واقعی تقسیم بندی شده‌اند.

تحلیل‌های استاتیکی معادل و دینامیکی خطی به کمک نرم افزار (SAP90 (Ver:5.2 و تحلیل‌های استاتیکی غیرخطی به کمک نرم افزار (NISA II (Ver:94 ، با در نظر گرفتن اثر توام رفتار غیرخطی هندسی و مصالح انجام گردیده است. در تحلیل‌های استاتیکی معادل از 9 ترکیب بارگذاری ارائه شده در آیین نامه‌های معتبر بارگذاری ساختمان‌های فولادی استفاده گردیده است. در تحلیل‌های دینامیکی خطی از شتابنگاشت‌های 3 مولفه‌ای ناغان و سرخون بندرعباس و با ترکیب‌های متفاوت مندرج در استاندارد 2800 (ویرایش دوم) بهره گرفته شده است. بارگذاری سازه در تحلیل‌های استاتیکی غیرخطی همانند استاتیکی معادل است، با این تفاوت که مقادیر نیروی زلزله اعمالی در ضریب رفتار سازه (7) و ترکیب‌های بارگذاری در ضریب طراحی خمیری (1/7) مندرج در مقررات ملی ساختمان (مبحث دهم) ضرب شده‌اند.

مقادیر لنگر، نیروی محوری و نیروی برشی حاصل از تحلیل‌های مذکور با مقادیر برش طبقه در مقابل جابجایی نسبی بین طبقه‌ای ‏‎(drift)‎‏ حاصل از تحلیل‌های استاتیکی غیر خطی، و توزیع نیروی طبقات و مقایسه آن با مقادیر متناظر حاصل از تحلیل‌های استاتیکی معادل از جمله خروجی‌های مهم تحلیل‌ها می‌باشد.

نتایج نشان می‌دهند که اولا، طراحی سازه دارای معایب زیادی است که از جمله می‌توان به عدم رعایت موازین استانداردهای بارگذاری و زلزله (تحلیل‌های دینامیکی خطی) و همچنین عدم دقت در محاسبات اشاره نمود؛ ثانیا، همپایه کردن برش پایه دینامیکی و استاتیکی معادل باعث افزایش مقادیر نیروهای اعضا در تحلیل‌های دینامیکی خطی مولفه‌ای نسبت به 3 مولفه‌ای می‌شود که این موضوع، با ماهیت زلزله و رفتار واقعی سازه از دیدگاه آیین نامه‌ها مغایرت دارد؛ ثالثا، سازه در تحلیل‌های استاتیکی غیرخطی و هنگامی که هر دو اثر رفتار غیرخطی هندسی و مصالح مشترکاً در نظر گرفته شود قادر به تحمل کل بار زلزله وارده نمی‌باشد که گاهی مقدار بار قابل تحمل به 50% کل بار وارده نیز می‌رسد. این امر می‌تواند ناشی از مقدار نامناسب ضریب رفتار سازه باشد - البته توزیع نامناسب مهاربندها در طبقات نیز بی تاثیر نیست.

به دلیل حجم بالای ورودی و ظرفیت ناکافی برنامه ‏‎NISA II‎‏، تحلیل‌های دینامیکی غیرخطی بر روی این ساختمان امکان پذیر نشده است.

______________________________

** توجه: خواهشمندیم در صورت هرگونه مشکل در روند خرید و دریافت فایل از طریق بخش پشتیبانی در سایت مشکل خود را گزارش دهید. **

** توجه: در صورت مشکل در باز شدن فایل PDF ، نام فایل را به انگلیسی Rename کنید. **

** درخواست پایان نامه:

با ارسال عنوان پایان نامه درخواستی خود به ایمیل civil.sellfile.ir@gmail.com پس از قرار گرفتن پایان نامه در سایت به راحتی اقدام به خرید و دریافت پایان نامه مورد نظر خود نمایید. **



خرید و دانلود تحلیل دینامیکی و غیرخطی 3 بعدی یک ساختمان فلزی موجود جهت ارزیابی رفتار لرزه ای آن


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.