دانلود پرسشنامه معنویت

مشخصات کلی پرسشنامه معنویت

       پرسشنامه معنویت در سال (2009)توسط پارسیان و دونینیگ به منظور ارزیابی اهمیت معنویت در زندگی افراد و سنجش ابعاد مختلف آن ساخته شده است. این مقیاس یک ابزار خود گزارشی است و آِزمودنی باید در یک طیف لیکرت 4 درجه ای ( از کاملا مخالفم= 1 تا کاملا موافقم=4)میزان مخالفت ی موافقت خود با هریک از عبارات آن را مشخص سازد. پرسشنامه معنویت دارای 29 عبارت بوده و 4 زیر مقیاس: خودآگاهی(10 عبارت)، اهمیت اعتقادات معنوی در زندگی(4 عبارت)، فعالیت های معنوی(5 عبارت) و نیازهای معنوی(9 عبارت) را می سنجد. به علاوه تهیه کنندگان پرسشنامه، 2 سوال باز درباره تعریف معنویت و تاثیر معنویت بر سلامت و بهزیستی را نیز مطرح ساخته اند که با توجه می توان از آنها استفاده کرده یا آنها را حذف نمود.

- روش نمره گذاری

شیوه نمره گذاری گزینه های پرسشنامه معنویت بدین شرح است:

کاملا مخالفم=1          مخالفم=2        موافقم=3         کاملا موافقم=4

برای بدست آوردن نمره هر مقیاس باید امتیاز همه عبارات مربوط به زیر مقیاس مورد نظر را باهم جمع کنید. عبارات مربوط به هر زیر مقیاس:

زیر مقیاس خودآگاهی: عبارات 1 تا 10.

زیر مقیاس اهمیت اعتقادات معنوی در زندگی: عبارات 11 تا 14.

زیر مقیاس فعالیت معنوی: عبارات 15 تا 20.

زیر مقیاس نیازهای معنوی: عبارات 21 تا 29.

- ویژگی های روانسنجی

- پایایی: ضریب آلفای کلی آزمون 94/0، و ضریب آلفای زیر مقیاس خودآگاهی 91/0، اهمیت اعتقادات معنوی در زندگی 91/0، فعالیت معنوی 80/0 و نیازهای معنوی 89/0 گزارش شده است. نتایج حاصل از روش باز آزمایی نیز در یک فاصله 10 هفته ای هیچ تفاوت معنی داری را بین نمرات مرتبه اول و دوم نشان نداد، که این امر حاکی از پایایی مطلوب پرسشنامه معنویت است.



خرید و دانلود دانلود پرسشنامه معنویت


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.