مقدمه
تشکیلات گمرکی در ایران سابقه دیرینه دارد. در زمان اشکانیان (سده سوم قبل از میلاد) سازمان منظم گمرکی وجود داشته و شعب آن در مرزها آمار واردات را در دفاتر مخصوصی ثبت و حقوق معینی دریافت میکردند. در این دوره صادرات از پرداخت حقوق گمرک معاف بوده است.در زمان ساسانیان (سده چهارم تا ششم میلادی) حقوق گمرکی به میزان یک دهم ارزش یا مقدار از واردات دریافت میشده است. با ورود اسلام به ایران این رویه در سایر ممالک اسلامی رایج گردید. در دوره صفویه عوارض گمرکی کالاها با توجه به بهای آن تعیین میشد. از سال 1053 هجری شمسی (1674 میلادی) گمرک به صورت اجاره ای اداره میشد و این ترتیب بیش از دو قرن ادامه داشته است.در سال 1336 هجری شمسی (1957 میلادی) گمرک به وزارت منظم و از 1345 هجری شمسی (1966 میلادی) از وزارت اقتصاد مجزا و به وزارت دارایی ملحق شد. هم اکنون گمرک ایران از سازمانهای وابسته به وزارت امور اقتصاد و دارایی است.تاریخچه گمرک در ایران
گمرک سابقهای به قدمت تاریخ دارد . البته این ادعا نه اغراق است نه از باب مباهات ، بلکه واقعیت انکارناپذیری است که در مورد بسیاری از سازمانهای دولتی مانند ارتش و نیروهای دفاعی یا سازمانهایی مانند سازمانهای خدمات شهری و نظایر آن صادق است . بهتر است این مطلب را اینگونه بیان کنیم که گمرک نیز مانند بسیاری از سازمانها که هر اجتماع کوچک یا بزرگی در بدو پیدایش به وجود آن نیازمند بوده است ، ایجاد گردیده است و به تدریج که احتیاجات دیگری مطرح شده سازمان یا سازمانهای جدیدتر در سطح ملی یا بینالمللی مطابق آنچه امروز شاهد آن هستیم ، به وجود آمده است .
گمرک با ایجاد اولین نیروی دفاعی در کوچکترین مقیاس متصور ، به منظور حفظ قلمرو ملی یک نمونه کوچک از حکومتها ، مانند یک قبیله ، بوجود آمد . اما اینکه این نیروچه نام داشته و یا نامیده میشده ، و تشکیلات اداری آن چگونه بوده، به طور مسلم از چندین هزار سال قبل سابقه چندان مستندی وجود ندارد ، ولی قراین نشان میدهد هرکجا مبادله بازرگانی بوده این تشکیلات یا به طور کلی گمرک وجود داشته است .
با توجه به قراین و شواهد تاریخی که دلالت بر تمدن قوم ماد و حکومت این قوم بر سرزمین ایران آن روزگار دارد ، میتوان ادعا کرد که بطور قطع مقررات گمرکی و گمرک به شکلی درزمان مادها وجود داشته است . همین طور در زمان سلسله هخامنشی ، در سرزمین وسیع ایران که از شرق هندوستان تا غربیترین نقطه در مصر آن زمان ، و در شمال و جنوب نیز ادامه داشته ، مبادلات بازرگانی از زمان مادها رونق بیشتری داشته و چنین تشکیلاتی نیز دایر بوده است .
در زمان اشکانیان گمرک به صورت ادارهای منظم فعالیت داشته و کلیه اجناس وارده و صادره ثبت میشده است و اهمیت قضیه در این است که حقوق و عوارض گمرکی فقط از کالاهای وارداتی اخذ میشده است که خود نشان دهنده این است که دولت در حفظ و حمایت مصنوعات داخلی در آن زمان کوشا بوده است .
از دوره ساسانیان اطلاعاتی در مورد وجود گمرک و حقوق و عوارض گمرکی و نحوه دریافت آن نمیتوان بدست آورد ، ولی مواردیکه مورد مداقه قرار میگیرد نشان دهنده این است که نباید عنوان کرد که در آن زمان امور گمرکی وجود نداشته است ، زیرا وجود ادارات منظم گمرکی و دفاتر گمرکی در سلسله اشکانیان محرز بوده است و با توجه به اینکه ساسانیان وارث حکومت اشکانیان میباشند نمیتوان مدعی شد که این منبع درآمد را نادیده گرفتهاند . نکته دیگر در مورد وجود گمرک و گرفتن حقوق و عوارض گمرکی در زمان ساسانیان در رابطه با همکاری و مبادله دولت ایران با دولت روم میباشد که طبق اطلاعات دقیقی که دردست است، دولت روم از کالاهای وارداتی و صادراتی خود حقوق و عوارض دریافت میکرده است .
مورد دیگری که میتوان در اثبات وجود گمرک در دوره ساسانیان به آن اشاره داشت عبارتست ازاینکه دردوره قبل از اسلام در کشور عربستان عشر مالالتجاره تاجران را به صورت حقوق گمرکی دریافت میکردهاند و از عقل سلیم به دور میباشد که کشور ایران که با عربستان روابط بازرگانی داشته و این مبلغ را پرداخت میکرده است ، مبالغی را از ورود کالا به کشور دریافت نمیکرده است . به هر حال با نتیجه گیری از مطالب فوق این نکته روشن میشود که گمرک باید به صورتهایی تقریبا کاملتر از سلسله اشکانیان وجود داشته باشد . از این رهگذر اگر عبور کنیم به دوره بعد از اسلام خواهیم رسید که نظام ساسانیان درهم شکسته شد و مسلمین بر ایران مسلط گردیدند . به علت فقدان اطلاعات کافی درمورد حقوق گمرکی ایران همان قوانین دوره ساسانیان را ابقاء نمودند افراد ایرانی را هم به منصبهای ادارات گمرکی برگزیدند .
در مورد قوانین و مقررات گمرکی هم در ایران بعد از اسلام اطلاعات ناکافی میباشد ولی تاریخ اشارهای به وضع قوانین گمرکی از طرف خلیفه ثانی عمر بن خطاب میکند .
حقوق گمرکی که عمر وضع کرد به سه دسته قابل تقسیم میباشد :
1 – حقوق گمرکی که باید از یهودیها و نصاریها دریافت گردد ، معادل یک درهم از هر 20 درهم بود (5% ارزش کالا) .
2 – حقوق گمرکی که از خود مسلمانان باید دریافت میشد از هر 40 درهم یک درهم بود (5/2%ارزش کالا) .
3 – اخذ حقوق گمرکی از اعرابی که زیرنظر حکومت اسلامی اداره نمیشدند عبارت بود از هر 10 درهم یک درهم (10% ارزش کالا) .
درآن زمان مال التجاره تجار از نظر داخلی از حقوق گمرکی معاف بوده است . بعد از آن حکومت خلفا به پایان رسد حکومت بنیامیه یکسری قوانین مربوط به گمرک را پیاده کرد از آن جمله اعشار کشتیها بوده که ده یک مال التجاره کشتیها را به صورت عینی یا نقدی میگرفتهاند . درزمان خلفای عباسی بواسطه افزایش تجارت میزان این نوع حقوق گمرکی افزایش چشمگیری را نشان میدهد ، به طوری که کالاهای مورد معامله در داخل کشور هم شامل حقوق گمرکی میگردیده است .
این وضع همچنان ادامه مییابد و به علت عدم ثبات سیاسی کشور و نزاع و کشمکش و روی کار آمدن متناوب چند سلسله از جمله طاهریان ، صفاریان ، سامانیان ، غزنویان و سلجوقیان این وضعیت حالت اسفناکتری به خود میگیرد، به طوریکه در زمان سلجوقیان بعضی از احکام در چهار سوقها و بازارها نیزاز اجناس و کالاها وجوهی را دریافت میکرده اند .
در زمان چنگیزخان ، وی مصمم شد که راهها را امن نماید و حافظانی به نام ((قراقچیان)) بر سر راهها نهد و قرار بر آن شد که از امتعه تاجرین مقداری که لایق خان باشد به وی داده شود . بعد از افزایش روز افزون قدرت حکومت چنگیز و به دست گیری کشورهای متفاوت به دست اولادان او مأمورینی به اسم ((تتقاول)) در راهها گذارده شد که مأمور وصول حقوق و عوارض گمرکی بودهاند . در آن زمان مال التجاره تجار در بین راه مورد حمله دزدان قرار میگرفت ولی این حملهها به مراتب اثر زیان آور کمتری نسبت به حقوق و عوارضی که تتفاولها دریافت میکردند ، بوده است . غازان خان بعدا دزدان را تا حدزیادی از بین بردومیزان تقریبا متعادلی از نظر عوارض گمرکی در نظر گرفت.
فرمت فایل:word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات :32
فهرست مطالب :
مقدمه 1
فصل اول
آب چیست؟ 2
آیا وزن آب بدن وزن اضافی است 2
آب به عنوان حلال 3
آب به عنوان تنظیمکننده درجه حرارت 3
آب به عنوان کاتالیزور (واسطه) برای واکنشهای شیمیایی 5
فصل دوم
تشنگی 7
علائم و خطرات کمآبی 8
روشهای کاهش آب بدن 9
دیهیدراسیون از راه تعرق 9
دیهیدراسیون در نتیجه استفراغ 11
دیهیدراسیون در نتیجه استفاده از قرصهای آب 12
دیهیدراسیون در نتیجه مصرف مسهل 13
دیهیدراسیون در نتیجه استفاده از قرصهای خلطآور 13
خوردن آب به مقدار زیاد یا سوپر هیدراسیون 15
فصل سوم
نوشابههای جایگزینکننده الکترولیتها 17
نوشابههای پروتئینی 21
ماءالشعیر 27
توضیحات
آب فراوانترین و مهمترین ماده مغذی بدن است. قسمت اعظم تمام اعضای بدن از آب تشکیا شده است. وجود آب در تغذیه خوب مانند کربوهیدرات ، چربی، پروتئین و مواد معدنی ضروری و مهم است.
اما متأسفانه تا همین اواخر فراموش شدهترین ماده مغذی در برنامه غذایی کامل ورزشکاران بود و دلیل آن هم اعتقادی سادهاندیشانه بود مبنی بر این که مصرف آب موجب بروز گرفتگی ماهیچهای در طی تمرین میشود، موجب افزایش وزن میگردد و در اجرای حرکات مشکل پدید میآورد. و بسیاری از ورزشکاران هنگام کاهش وزن بیشتر آب بدن خود را کاهش میدهند.
آب هنگام انجام فعالیتهای ورزشی نقش اساسی و حیاتی دارد و این موضوعی است که ورزشکاران باید به خوبی آن را درک کنند. به علاوه همه مربیان ورزشکاران باید از حالات و عواملی که در ذخیره آب بدن اثر میگذارد آگاه باشند.
بدین جهت با توجه به اهمــیــت آب در ایـــن تحــقیق که بر گرفته از اطلاعات اینترنت و کتابهای تغــذیه در زمیـــنه ورزش میباشد ســعی شـده اطلاعاتی راجع به آب و اهمیت آن و مضرات کمآبی بیـــان شود امیدوارم که سودمند باشد.
در فصل نخست ، کلیات مشتمل بر: طرح تحقیق؛ ضرورتهای سه گانه انسانی، اسلامی و کاربردی تحقیق؛ تاریخچه حمایت کیفری از مقدسات و در پایان نیز تعاریف و مفاهیم بیان می شود. در فصل دوم، اثبات می شود حکم ((سب النبی ع)) در مذاهب مختلف اسلامی (امامیه، حنفیه، شافعیه، مالکیه و حنبلیه) بالاتفاق، قتل معین شده است. مبنای استنباط این حکم، سنت معصومین ع، اعم از قول، فعل و تقریر ایشان می باشد؛ گرچه در این مورد به ده دسته از آیات قرآن استشهاد می شود، و دعوی اجتماع فریقین بر آن اقامه می گردد، و ابتنا بعضی از مقدمات این حکم بر بنا عقلا نقل می شود. در فصل سوم، جرم ((اهانت به مقدسات اسلام)) با مروری بر فلسفه جرم انگاری آن، در ذیل محورهای چهارگانه: نص یا عنصر قانونی، عنصر مادی، عنصر روانی و مجازات جرم، مورد مداقه قرار می گیرد؛ و تحلیل علمی آن، از دیدگاه حقوق کیفری اختصاصی تبیین می شود. در فصل چهارم، ابتدا ((سلمان رشدی)) و کتاب ((آیات شیطانی)) معرفی می گردد. پس از رد دفاعیات ((رشدی)) و طرفداران او، و با عرضه این کتاب بر میثاقهای بین المللی، می بینیم که کشورهای حمایت کننده، تعهدات بین المللی خود را نقض نموده اند. سرانجام اثبات می شود: مولف، مترجم و ناشر این کتاب مهدورالدم هستند.در خاتمه نیز سه پیشنهاد درخصوص: تنظیم بهتر متن ماده 513 قانون مجازات اسلامی؛ توسعه صلاحیت قانونی جمهوری اسلامی ایران در رسیدگی به جرائم علیه مقدسات اسلام، و انعقاد عهدنامه های بین المللی در جهت حفظ و حراست از این مقدسات مطرح می شود.
آیا مجازاتی برای دانمارک که به پیامبر اسلام توهین کرده است وجود دارد؟
درموضوع دولت دانمارک به دلیل توهین به پیامبر گرامی اسلام (ص)گاهی مساله دولت به اعتبارشخصیت حقوقی مطرح است که ایا شخصیت حقوقی دولت قابل مجازات است یا خیر؟که مربوط به حقوق بین الملل جزایی می شود که برروابط دولت هاوسازمان های بین المللی حاکم است
وگاهی مساله نویسندگان نشریه خا ص موضوع سوال وپرسش است به نظر می رسد موضوع توهین به پیا مبر اکرم(ص) ربط به دوات دانمارک ندارد،چون عمل کرد دولت از طریق مراجع صلاحیت دارو رسمی، صورت می گیرد وقابلیت انتساب پیدا می کند ومقاما ت مسول دولتی به اعتبار شخصیت حقوقی پا سخگو اند
اما مساله توهین به سا حت مقد س پیامبر اکرم(ص) توسط نشریه خا ص صورت گرفته است در نتیجه مدیر مسول همان نشریه یا نشریات با ید پا سخ گوباشند یه اعتبا ر شخصیت حقیقی درمورد سوال از مجازاتی توهین کنیند گان به پامبر گرامی اسلام از دو منبع می توان پاسخ گفت:
الف:قانون مجازات اسلامی ونظام حقوق کیفری حاکم برجمهوری اسلامی ایران که،درچارچوب قانون اسلامی تقنین وتنفیذ گردیده است
ب:گاهی در چارچوب صلاحیت ولی فقیه که، فر اتر از قانون اسا سی وقانون مجازات اسلامی است می توان پاسخ گفت:
اما در چار چوب نظام کیفری حاکم بر کشورایران،یکی ازاصول مسلم ومورد وفاق در حقوق جزا ،اصل سر زمینی بود ندحقوق جزااست که این اصل سر زمینی بودندحقوق جزا تقریبا وبدون استثناء مورد پزیرش همه نظام های حقوقی جهان می باشد
اصل سر زمینی بودند حقوق جزا موجب میشود که در صورت وقوع جرم قانون جزای کشوری،مورد تطبیق واجرا قرار گیرد که،جرم در قلمرو آن واقع شده است"بنابراین، هر جرمی :ه در خاک کشوری به ارتکاب برسد،همان کشور اورا تعقیب کرده وقوانین کشور در باره سایر کشور ها قابلیت اجراندارد، قاعده مز کور علی الااصول یکی از نتایج استقلال کشورها شناخته شده است حفظ نظم وامنیت وبرقراری آرامش،در داخل مملکت منحصرا به عهده دولت است وفقط دولت می تواند این وظیفه استقرار امنیت رابه عهده بیگیرد، هرگونه تخلف از مقررات ونقض قوانین کیفری در واقع در حکم حمله ویورش،به قدرت وحاکمیت یک دولت مستقل ودارای حاکمیت محسوب می شود باعنایت و توجه به این اصل، سر زمینی بودن حقوق جزا به سوال مطرح چنین پاسخ داده می شود، ماده 513قانون مجازرات اسلامی مقرر می دارد:"هر کس به مقدسات اسلام ویا هریک از انبیا ء(ع) یا ایمه طا هرین(,ع)یا حضرت صدیقه طاهره(س) اهانت نماید،اگر مشمول حکم الساب النبی باشد اعدام می شود "یکیاز حقوق دانان معاصر اهانت وتوهین را چنین تفسیر نموده است"توهین ازلحاظ لغت از ریشه وهن گرفته شده است و به معنای سست گردانیدن است ودر اصطلاح عبارت از هررفتاری است که بتواند به نحوی از انحا موجب وهن حیثیت طرف مقابل در نظر افراد معمولی جامعه گردد"عمل کرد نشریه دانمارکی نسبت به پیامبر اسلام ،توهین وجرم محسوب می شود چون جر م هر فعل وترک فعل است که، قانون برای آن مجازات تعین کرده است وتوهین به پیامبر اکرم (ص)طبق ماده513قانون مجازات اسلامی جرم است ومجازات دارد ودرصورت ساب النبی باشد محکوم به اعدام می باشد
فایل ورد 58 ص
محصول دانلودی: پاورپوینت مشخصات مصالح و ارزیابی وضعیت موجود
تعداد اسلاید: 117
قابل ویرایش: می باشد
کیفیت محصول: ******