مقاله:قش باورهای مذهبی درونی و بیرونی در سلامت روان و میزان افسردگی سالمندان

مقاله:قش باورهای مذهبی درونی و بیرونی در سلامت روان و میزان افسردگی سالمندان

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

 

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

  

تعداد صفحه:12

 

 فهرست مطالب

چکیده:

مقدمه

روش بررسی

یافته ها

بحث

نتیجه گیری

تشکر و قدردانی

منابع

روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی مرکز

 

مقدمه

مساله سالمندی جمعیت جهان که به دلایل مهمی از جمله کاهش مرگ و میر ناشی از پیشرفت علوم پزشکی، بهداشت ، کنترل موالید، آموزش و پرورش و در نتیجه افزایش نرخ  امید به زندگی و طول عمر در سطح جهانی مطرح شده، پدیده نسبتاً نوینی است. از آنجا که این پدیده در کلیه جنبه های زندگی جوامع بشری، از جمله در طیف گسترده ای از ساختارهای سنتی، ارزشها، هنجارها و ایجاد سازمان‌های اجتماعی تحولات قابل ملاحظه ای به وجود می‌آورد، لذا مقابله با چالشهای فرا راه این پدیده و استفاده از تدابیر مناسب در جهت ارتقا وضعیت جسمی، روحی و اجتماعی سالمندان از اهمیت والائی برخودار بوده و در دستور کار جامعه بین المللی قرار گرفته است(2، 1).

جمعیت کل جهان در سال 2000 شش میلیارد و پنجاه و پنج میلیون نفر بوده که از این تعداد 9/6% آن را افراد بالای 65 سال تشکیل میدهند و برآورد می‌شود در سال 2025 جمعیت جهان به هفت میلیارد و هشتصد و بیست و سه میلیون نفر و تعداد افراد بالای 65 سال به 4/10% برسد(3). همچنین طبق سرشماری عمومی، جمعیت جمهوری اسلامی ایران در سال 1375 حدود32/4% کل جمعیت 60 میلیون نفری کشور را سالمندان 65 سال به بالا تشکیل می‌دهد(5) و در سال 1378 جمعیت بالای 65 سال بالغ بر 6/2 میلیون نفرگزارش شده است (سیاری 1378 روزنامه اطلاعات). ایران در سال 2050 سالخوردگانش به بیش از 26 میلیون نفر و نسبت آن به کل جمعیت به حدود 23% خواهد رسید(6).

 مشکلات روانی در دوران سالمندی به فراوانی قابل مشاهده می‌باشد و اثراتی بر وضعیت روانی، عاطفی، رفتاری سالمندان بر جای می‌گذارد. حدود 15 تا 25 درصد افراد مسن مسائل روانی مهمی‌دارند(7)ضمن آنکه سالمندی بر دوره بیماریهای جسمانی آنان اثرات بالقوه ای دارد.(8)

شخص پیر ناگزیر است با سوگ فقدان های متعدد (مرگ همسر، دوست، خانواده و همکار و ...) تغییر وضع شغلی و افت توانایی جسمی و تندرستی، مدارا نماید. فقدان در هر زمینه ای در دوران پیری سبب می‌شود که شخص انرژی زیادی را صرف سوگواری ، فراق ناشی از مرگ و ایجاد تطابق با تغییرات ناشی از فقدان نماید. تنها زندگی کردن  استرس عمده‌ای است که حدود 10% سالمندان را تحت تاثیر و تغییرات قرار می‌دهد(9). براساس یافته‌های تحقیقاتی حدود 15% از سالمندان دچار اختلال روانی افسردگی هستند(2). اضطراب نیزمانند افسردگی دامنه بسیار گسترده‌ای دارد. میزان خودکشی در بین سالمندان بیش از سنین دیگر گزارش شده است(10).  

با توجه به رشد روزافزون افراد سالمند و شیوع اختلالات روانی به ویژه افسردگی در بین آنان و کمبود شدید متخصصین روان پزشکی سالمندی و خدمات ویژه آنان ، لزوم توجه به منابع بیرونی و درونی سالمند برای مقابله با شرایط پیری احساس می‌شود. در بین شیوه های مقابله ای سالمندان ، مذهب احتمالا" نقش مهم و اساسی را می‌تواند ایفا نماید. چرا که مذهب می‌تواند دارای ارزش مثبتی در پر کردن فضای خالی زندگی، حمایت از سالمندان ، مواجهه با استرس و ساز و کاری مناسب برای موقعیت و معنی دهی زندگی و مرگ داشته باشد (12، 11). از این رو لازم است چنین پیش فرضی مورد بررسی قرار گرفته تا مشخص شود آیا مذهب به عنوان یک منبع درونی و بیرونی در سلامت روان و میزان افسردگی افراد سالمند  دارای نقش هست یا خیر، و چنانچه نتیجه آن مثبت باشد به عنوان یک مولفه مهم لازم است در برنامه حمایتی از سالمندان مورد  توجه قرار گیرد، به خصوص آنکه با توجه به نوع مذهب (درونی یا بیرونی) آیا می‌توان نقش مثبت تری را در ارتباط بین مذهب و سلامت روان تعریف نمود. یعنی آیا آن گونه که آلپورت (1966) می‌گوید  مذهب درونی( یعنی مذهبی که فرد آنرا از درون طلب کرده، با آن زندگی می‌کند و نیز تمامی زندگی اش را با  آن با معنا و با انگیزه می‌سازد) دارای نقش بیشتری در سلامت روانی نسبت به مذهب بیرونی است که فرد آنرا برای راحتی،آسایش ، جایگاه ، مقام و حمایت اجتماعی می‌خواهد؟



خرید و دانلود مقاله:قش باورهای مذهبی درونی و بیرونی در سلامت روان و میزان افسردگی سالمندان


دانلود فایل GIS فرسایش خاک استان زنجان

دانلود فایل GIS فرسایش خاک استان زنجان

پدیده فرسایش خاک در کشور ایران با سرعت زیادی در حال پیشروی هست. این وضعیت در همه استان های کشور متاسفانه بروز کرده و سالانه حجم عظیمی از خاک مرغوب را از دسترس ما خارج کرده است. فرسایش از جنبه های گوناگون دارای انواع مختلفی است شامل فرسایش های آبی، بادی و یا فرسایش های آبراهه ای و خندقی و ..

لایه GIS فرسایش خاک در بسیاری از تحقیقات مربوط به آب و خاک در زمینه های تحقیقاتی زیادی لازم می باشد.

فایل موجود لایه جی ای اسی GIS فرسایش خاک استان زنجان می باشد. این فایل GIS دارای اطلاعات مفیدی در مورد انواع فرسایش، نوع فرسایش، سطح طبقات فرسایش و ... در منطقه مورد نظر می باشد. فرمت شیپ فایل این لایه به محقق و کارشناسی فنی کمک خواهد کرد تا به راحتی بتواند انرا در تحلیل های فضایی-جغرافیایی در کنار دیگر لایه های GIS دخالت دهد.

لایه GIS فرسایش خاک این منطقه بر اساس تکنولوژی تصاویر ماهواره ای و تفسیر آنها، برداشت های زمینی و کمک گرفتن از انواع داده های ثانویه و کمکی بدست امده است.

این لایه دارای دقت بسیار بالایی است بنابراین چنانچه محقق قصد داشته باشد که قسمتی از این لایه را به عنوان منطقه مورد مطالعه خود انتخاب کند به راحتی می تواند انرا در نرم افزار ArcGIS برده و یا نرم افزارهای مشابه، آن محدوده مورد نظر را کلیپ یا برش نماید.

سیستم تصویر و مختصات جغرافیایی این لایه به درستی تنظیم گردیده است و محقق و کارشناس فنی نیاز به تنظیمات جغرافیایی و ژئورفرنس آن نخواهد داشت.

 



خرید و دانلود دانلود فایل GIS فرسایش خاک استان زنجان


مقاله سنجش ازراه دور

مقاله سنجش ازراه دور

در کشور یا در کل دنیای پیشرفته امروزی آب در زندگی انسان اهمیت و جایگاه ویژه ای دارد. رشد جمعیت، توسعه مناطق شهری، اهمیت کشاورزی در توسعه اقتصادی و لزوم تأمین آب مورد نیاز این بخش و بالا رفتن سطح بهداشت عمومی جامعه مصرف آب را نسبت به شرایط زندگی سنتی چندین برابر نموده است.

این منبع طبیعی به عنوان یکی از تعیین کننده ترین پارامترهای برنامه ریزی اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی مطرح است. بنابراین استفاده صحیج و بهینه از منابع آب لازم و ضروری می باشد. جهت استفاده صحیح و بهینه از منابع آب نیاز به اطلاع از میزان آب موجود در منطقه مورد نظر، تغییرات زمانی و مکانی آن و برنامه ریزی دقیق نگهداری و بهره­برداری ازآن می باشد. منابع آب معرفی کره زمین از ریز شهای جوی تأمین می شود که این رریزش ها به صورت های مختلف نظیر برف، باران و تگرگ می باشد. برف به دلیل قاصله زمانی بین نزول آن تا زمان پیوستن به ذخایر آبهای سطحی یا زیرزمینی از جایگاه خاصی در مطالعات هیدرولوژی حوزه های آبریز برخوردار است. از آنجا که بارش برف در فصول سرد سال و در نواحی کوهستانی و مرتفع اتفاق می افتد و تا شروع فصل ذوب ذخیره می گردد. لذا ذوب تدریجی آن باعث تغذیه تدریجی منابع آب می گردد. در مواردی ترکیب مجموعه ای از عوامل نظیر افزایش ناگهانی درجه حرارت و بارش باران، می تواند روند ذوب برف را سرعت بخشیده و باعث وقوع سیل گردد.

در کشور ما ریزشهای جوی به صورت برف یکی از عمده ترین منابع تغذیه آبهای سطحی و زیر زمینی هستند، بخصوص در ارتقاعات این ریزش ها به صورت ذخایر برفی پایدار هستند که ذوب تدریجی آنها تضمین کننده جریان رودخانه های دائمی در فصلهای بهار و تابستان می باشد. جریان حاصل از تجمع و ذوب برف، منابع آبی بسیاری از حوزه های آبریز کشور از جمله کارون، دز، کرج، سفید رود و کرخه را کنترل می نماید]5[

از طرفی شبیه سازی و پیش بینی رواناب حاصل از ذوب برف در عرصه های مختلفی کاربرد دارد که شامل تأمین آب شرب ، آب کشاورزی، صنعت، مدیریت مخازن برای تولید انرژی برفابی، هشدار سیل و موارد دیگری باشد. با وجود این اهمیت داده های برف سنجی مورد نیاز در شبیه سازی جریانهای حاصل از ذوب برف و بامشارکت بارانی در بسیاری از حوزه های آبریز در دسترس قرار نمی گیرد.

 

 

 

 

این مقاله به صورت  ورد (docx ) می باشد و تعداد صفحات آن 50صفحه  آماده پرینت می باشد

چیزی که این مقالات را متمایز کرده است آماده پرینت بودن مقالات می باشد تا خریدار از خرید خود راضی باشد

مقالات را با ورژن  office2010  به بالا بازکنید



خرید و دانلود مقاله سنجش ازراه دور


اطلاعات جامع در رابطه با نگارش مقالات در مجلات ISI

اطلاعات جامع در رابطه با نگارش مقالات در مجلات ISI

شامل مطالب زیر:

آدرس پستی نشریات آی اس آی ایرانی

نحوه نوشتن  گزارشات علمی

روش تحقیق و دستورالعمل نگارش پایان نامه

لیست مجلات ممنوعه

لیست مجلات به تفکیک گروه علوم پزشکی

لیست مجلات به تفکیک گروه علوم انسانی

لیست مجلات به تفکیک فنی مهندسی و کشاورزی

لیست مجلات به تفکیک علوم پایه

لیست مجلات بر اساس حروف الفبا

لیست مجلات  علمی تامسون رویترز

و مطالب متنوع دیگر



خرید و دانلود اطلاعات جامع در رابطه با نگارش مقالات در مجلات ISI


isi

تحقیق در مورد جایگاه فضیلت عدالت در نظام آکوئیناس

تحقیق در مورد جایگاه فضیلت عدالت در نظام آکوئیناس

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

 

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

  

تعداد صفحه:4

 

  

 فهرست مطالب

 

 

جایگاه فضیلت عدالت در نظام آکوئیناس

 

چکیده:

 

مقاله حاضر در صدد تبیین دیدگاه توماس آکوئیناس در باب عدالت به عنوان یک فضیلت مى‏باشد. در این مقاله پس از بیان تعریف فضیلت و تعیین مهم‏ترین فضیلت اخلاقى، به بررسى نظرات توماس در باب عدالت توزیعى، حق و بى عدالتى پرداخته شده است.

 

جایگاه ویژه عدالت در نظام آکوئیناس کجاست؟ جایگاه واقعى بحث عدالت در سخنان آکوئیناس، پیرامون فضائل نیست، بلکه در نظریه متافیزیکى اوست، زیرا دقیقا همانطور که یک فضیلت طبیعى، داراى ساحتى الزاما الهیاتى است، در عدالت نیز چنین ساحتى وجود دارد. عدالت در کاربرد اصلیش، یکى از نامهایى است که براى خداوند بکار برده مى‏شود.

 

بطور کلى از نظر توماس، فضیلت به جهت نسبتى که با مبدأ متعال دارد، برخوردار از مجد و شرف مى‏باشد؛ بنابراین، نفس شخص نیکوکار بدان سبب جمیل و شریف است که صاحب فضیلت است، اما خود فضیلت بدان سبب شرف دارد که راهنماى آدمى به سوى خداست. پس فضیلت بر خلاف آنچه یونانیان مى‏پنداشتند، خیر اقصى و شرط کافى اخلاق که خود آن، به هیچ شرط دیگرى مشروط نباشد، نیست.

 

توماس ابتدا به تعریف فضیلت مى‏پردازد و از آن تعبیر به عادت و یا ملکه مى‏کند و مى‏گوید: به عادات خوب، فضیلت گفته مى‏شود، که در این تعریف، عادت جنس آن و خوب بودن فصل و نقطه تفارق مى‏باشد. بنابراین فضیلت یک عادت خوب نفس است که از طریق آن ما بطور صحیح و شایسته زندگى مى‏کنیم و همچنین به واسطه آن، از هیچ کس کار بد صادر نمى‏شود، بلکه شخص همواره کار نیک انجام مى‏دهد.

 

در این تعریف قید اول و دوم براى احتراز از امورى ذکر شده است. بدین ترتیب از آن جایى که بعضى عادات عملى از جمله عادات نادرست، اشاره به شر و بدى دارند و بعضى عادات گاهى به امور نیک و گاهى به امور شر اشاره دارند، مانند فکر و عقیده که ممکن است ما را به سوى امر صحیح یا ناصحیح سوق دهد، براى تمایز فضائل از آن عاداتى که همواره اشاره به شر و بدى دارند، قید اول را و براى تمایز فضائل از آن عاداتى که گاهى به خیر و گاهى به شر اشاره دارند، قید دوم را بیان کرد. (Summa Theologica. P. 39.)

 

در تعریف دیگرى از فضیلت مى‏گوید: فضیلت آن است که شخصى را که صاحب آن مى‏شود و با توجه به کارى که از چنین شخصى برمى‏آید، نیکو نماید؛ از این طریق که او را قابل آن سازد تا بر حسب طبیعت، یعنى به اقتضاى عقل خود رفتار کند. پس فعلى را از لحاظ اخلاقى نیک مى‏داند یا مقرون به فضیلت مى‏داند که با طبیعت کسى که مجرى این فعل باشد، مطابقت جوید. در مقابل، مى‏توان گفت رذیلت، فقدان کمالى است که طبیعت شخص فاعل، اقتضاى آن را دارد، یعنى مخالف فضیلت است.

 

اما توماس در شرح بر این متن ارسطو که مى‏گوید: فضیلت، ملکه‏اى است، یعنى حالت اکتسابى پایدارى است که چون کسى آن را بدست آورد مى‏تواند در مطابقت با طبیعت خود رفتار کند، مى‏گوید: مقصود از طبیعت، چیزى است که هر موجودى را در مقر نوع خویش برقرار مى‏دارد.

 

بنابراین مقصود صورت نوعیه مى‏باشد؛ اما از آن جایى که صورت نوعیه انسان، همان نفس ناطقه او مى‏باشد، بنابراین آنچه صورت انسانیت، به طبیعت ما مى‏بخشد، نطق یا عقل است. پس اگر در تعریف فضیلت اخلاقى گفته شود: آن فعلى است که با طبیعت ما مطابقت دارد، این سخن بدین معنا خواهد بود که چنین فعلى مطابق عقل است و بر عکس، رذیلت فعل یا ملکه‏اى است که غیر معقول باشد.

 

بنابراین، مقصود ارسطو از فضائل، ملکاتى است که براى عمل کردن، بر طبق دستورات عقل صائب ضرورى باشند و از طرفى دیگر به نظر ارسطو عمل به فضائل، براى نیل به زندگى سعادتمندانه نیز لازم مى‏باشد.

 

 



خرید و دانلود تحقیق در مورد جایگاه فضیلت عدالت در نظام آکوئیناس