راهکار¬های افزایش علاقه¬مندی دانش¬آموزان مقطع ابتدایی به درس ریاضی

راهکار¬های افزایش علاقه¬مندی دانش¬آموزان مقطع ابتدایی به درس ریاضی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

راهکار¬های افزایش علاقه¬مندی دانش¬آموزان مقطع ابتدایی به درس ریاضی

 نوع فایل:ورد قابل ویرایش

تعداد صفحه:42

فهرست مطالب

عنوان                                                                                              صفحه

مقدمه. ....................................................................................1          

بیان مسأله............................................................................ 3

اهداف تحقیق.......................................................................... 6

توصیف وضع موجود................................................................. 7

الف. شاخص­های کیفی وضع موجود ........................................ 7

ب. شاخص‌های کمّی وضع موجود........................................ 8

گردآوری داده‌هاجهت شناسایی.......................................12

تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌ها .......................................15

گردآوری داده ها جهت ارائه راه حل ها...........................16

ادبیات موضوع...........................................................18

الف:پیشینه نظری ....................................................19

ب. پیشینه عملی....................................................20

راه حل‌های پیشنهادی.............................................23

انتخاب راه حل‌ها .................................................27

اجرای راه حل های انتخابی.................................28

نتایج حاصل از انجام پژوهش حاضر........................30

پیشنهاد‌ها و راه­کارها ......................................33

فهرست منابع ومآخذ......................................35


مقدمه

مفاهیم ریاضی، یکی از اثربخش ترین و کارآمد ترین مواد درسی می‌باشد. به طوری که مبینی(1380) به نقل از  ریچارد کورانت، در این زمینه می‌گوید: «ریاضیات یکی از عالی ترین تراوش‌های اندیشه ی آدمی است که منعکس کننده­ی اراده­ی انسان و نشان دهنده­ی سیر عقل و برهان و هم­چنین بیان کننده­ی میزان علاقه­ی بشر به کمال و زیبایی است.» نقش بنیادی علم ریاضی در پیشبرد سایر علوم و فنون نیز مورد پذیرش همگان است، به طوری که نرسیدن به هدف‌های آموزشی در زمینه­ی ریاضی موجب ضعف ، ناتوانی و دست نیافتن به اهداف مربوط به پیشرفت علوم و فنون دیگر خواهد بود( مبینی،1380،ص15).

با توجه به مطالب یاد شده، آشکار می‌گردد که نقش و جایگاه درس ریاضی در زندگی انسان به چه میزان دارای اهمیت است. اما سؤال مهمی که مطرح می‌باشد آن است که، چرا عده­ی کمی از دانش‌آموزان به درس ریاضی علاقه­مند می باشند؟ چرا نتایج ارزش­یابی درس ریاضی اغلب فراگیران رضایت بخش نمی باشد؟ چرا بعضی از دانش‌آموزان در زنگ ریاضی دچار اضطراب و نگرانی می‌شوند؟ چرا بعضی از آموزگاران در تدریس این درس موفقیّت چندانی ندارند؟ به راستی دلیل این ناکامی‌ها چیست و عوامل آن کدامند؟

برخی از پژوهشگران، هم چون عزیزخانی(1388) در اقدام پژوهی که با عنوان «چگونه توانستم با ایجاد محیطی شاد و فعال میزان یادگیری دانش‌آموزان کلاس سوم مدرسه شهیدین فاطمی را در درس ریاضی افزایش دهم؟ » انجام داده بود، با استفاده از روش‌های گوناگون تحقیق ، به این نتیجه رسید که می‌توان با ایجاد محیط شاد و افزایش نشاط در دانش‌آموزان، میزان علاقه‌مندی آنان را در درس ریاضی افزایش داد.

بی­شک، مهم ترین عاملی که در موفقیت یا ناکامی برخی از معلمان در تدریس ریاضی ، نقش بسزایی دارد، مربوط به روش[1] آنان در علاقه مند کردن دانش‌آموزان به درس یاد شده و چگونگی ایجاد انگیزه و ارائه مطالب درسی به آنان می‌باشد.



خرید و دانلود راهکار¬های افزایش علاقه¬مندی دانش¬آموزان مقطع ابتدایی به درس ریاضی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.