بررسی تاریخچه موتور دیزل

موضوع : تاریخچه موتور دیزل(فایل word قابل ویرایش )بیشتر از ۱۰۰ صفحهمقدمهتاریخچه موتور دیزل:

بیشتر مردم می دانند که خودروهای دیزل، وسایط نقلیه با صرفه و با دوام هستند. ولی عده کمی آگاهند که پمپ انژکتور ساخت رابرت بوش موجب راه افتادن خودرو های دیزلی در جاده ها شده است.

رودلف دیزل در سال ۱۸۹۵ اختراع خود را در معرض عموم قرار داد:

یک موتور با اختراع تراکمی، این موتور جدید نسبت به موتور های متداول احتراقی ـ جرقه ای دارای چندین مزیت مشخص بود:

از یک طرف موتور دیزل مصرف سوخت کمتری داشت که در هر حال در مقایسه، این سوخت ارزانتر از سوخت مصرفی در موتور احتراقی ـ جرقه ای بود. از طرف دیگر این موتور می توانست برای قدرت خروجی به مراتب بیشتر طراحی گردد.

اختراع آقای دیزل زود جا افتاد و در زمان کوتاهی در کشتی ها و نیز به عنوان موتورهای ثابت مورد استفاده قرار گرفت. با این وجود، موتور دیزل یک ایراد بزرگی داشت موتور دیزل نمی توانست در دوره های سریعتر به کار انداخته شود. ولی بتدریج موتور دیزل شهرت بیشتری پیدا کرد و مزایای آن بهتر شناخته شد، تقاضا برای انواع کوچکتر و با دور زیاد بیشتر شد.

مانع عمده در راه رسیدن به دوره های بالا، تأمین سوخت مورد نیاز بود. در روش مورد استفاده در آن روزها، که طی آن سوخت مورد نیاز بود. در روش مورد استفاده در آن روزها، که طی آن سوخت به وسیله هوای فشرده به داخل موتور دمیده می شد، افزایش چشم گیری در دور حاصل نمی شد. بعلاوه، پمپ باد یک وسیله پیچیده ای بود که به هیچ وجه امکان کاهش مؤثر در اندازه و وزن آن وجود نداشت.

در سال ۱۹۲۲ بود که رابرت بوش تصمیم گرفت روی یک سیستم تزریق سوخت که قابل نصب در یک موتور دیزل باشد کار کند. اصول فنی ساخت این پمپ انژکتور بر اصول زیر قرار داشت:

آقای بوش دارای تجربه زیادی در خصوص موتورهای احتراق داخلی بود و تولیدات مهندسی خیلی پیشرفته ای داشت و بالاتر از همه این که تجربه حاصل از ساخت پمپ های مخصوص روغن کاری می توانست مورد استفاده قرار گیرد.

در سال ۱۹۲۳ طرحهای متعددی از پمپ های انژکتور تهیه شده بود و اولین سری آزمایشات روی موتور، در همان سال انجام یافت در سال ۱۹۲۵ طرح نهائی تأیید شد و در سال ۱۹۲۷ اولین سری تولیدات پمپ انژکتور از کارخانه بیرون آمد. با ساخته شدن پمپ انژکتور توسط بوش بالاخره موتورهای دیزل توانستند در جاده ها قرا گیرند و راه برای پیشرفت هایی که تا آن موقع سابقه نداشت هموار شد، موتور دیزل شهرت روز افزونی پیدا کرد و کاربرد بیشتری مخصوصاً در زمینه خودرو پیدا کرد.

در ابتدای دهه ۶۰، پمپ انژکتور آسیابی با دستگاه زمان بندی خودکار که بوسیله بوش ساخته شده بود به موتور دیزل حیات تازه ای بخشید، یک دهه بعد به دنبال تحقیقات وسیع، کنترل الکترونیکی دیزل توسط بوش تکمیل و آماده تولید انبوه شد.

اندازه گیری دقیق کمترین مقدار سوخت در زمان و مکان صحیح که نتیجه ی چندین دهه کار انقلابی بوش بود به مسائل مربوط به دیزل را که سالهای متمادی بدون حل مانده بود، حل کرد. بدین ترتیب آرزوی رودلف دیزل واقعیت پیدا کرد.

 

فهرست :

تاریخچه موتور دیزل

فصل ۱ :سیستم تزریق سوخت دیزل

زمینه های کاربردطرحهای پمپ انژکتور

۱-۲-۱ پمپهای انژکتور ردیقی

۱-۲-۲ پمپهای انژکتور آسیابی

۱-۲-۳ پمپهای انژکتور با یک پلانجر

۱-۲-۴ سیستم تزریق انباره ای

پمپ تزریق سوخت ردیفی

۱-۳-۱ سیستم پاشش سوخت

انواع مختلف پمپ

۱-۴-۱ مقایسه انواع پمپ ها در یک چشم انداز

تکنیکهای پاشش سوخت

۱-۵-۱ اندازه گیری سوخت

۱-۵-۲ بخشهای مختلف کورس پلانجر

انواع بادامک

۱-۶-۱ انواع مختلف بادامک

مجموعه بارل و پلانجر

۱-۷-۱ نوع اساسی مجموعخ بارل و پلانجر

۱-۷-۲ مجموعه بارل و پلانجر با مجرای برگشت سوخت

۱-۷-۳ ورژنهای مختلف بارل و پلانجر

سوپاپ تحویل (فشار شکن )

۱-۸-۱ نقش مخروطی سوپاپ فشار شکن

۱-۸-۲ سوپاپ ثابت نگهداشتن حجم بدون برگشت سوخت

۱-۸-۳ سوپاپ ثابت نگهداشتن حجم با مجرای برگشت سوخت

۱-۸-۴ سوپاپ فشار ثابت

فصل دوم : پمپ تزریق سوخت خطی استاندارد

۲-۱ طراحی و ساختار

۲-۲ روشهای عملکرد

۲-۲-۱ بر هم کنش بین اجزای مختلف پمپ انژکتور

۲-۳ حرکت پمپ تزریق

۲-۴ اجزای اضافی

۲-۴-۱ کنترل کننده سرعت موتور (گاور نور )

۲-۴-۲ کنترل سرعت موتور به صورت مکانیکی (گاور نور مکانیکی)

۲-۴-۳ کنترل سرعت الکترونیکی (گاور نور الکترونیکی)

۲-۵ زمانبندی تزریقی

۲-۶ اندازه پمپها

۲-۶-۱ پمپ با اندازه M

پمپ با اندازه Aپمپ با اندازه MWپمپ با اندازه P

فصل سوم : پمپ های ردیفی برای سوخت متنوع (دیگر انواع سوختها )

۳-۱ کاربرد طرح و ساختمان

۳-۱-۱ زیر مجموعه ها

۳-۲ پمپهای انژکتور ردیفی با کنترل غلافی

۳-۲-۱ طرح و ساختمان

۳-۲-۲ اصول کار

۳-۲-۳ تحویل سوخت

فصل چهارم : تامین و تحویل سوخت

۴-۱ مخزن سوخت

۴-۱-۱ صافی سوخت

۴-۱-۲ تغذیه سوخت از مخزن با استفاده از نیروی ثقل

۴-۲ پمپهای سوخت رسانی

۴-۲-۱ پمپهای سوخت رسانی یک اثره

۴-۲-۲ پمپهای سوخت رسانی دو اثره

۴-۲-۳ پمپهای دستی

۴-۳ مجاری سوخت / مجاری پرفشار سوخت

فصل پنجم : کار پمپ انژکتور ردیفی

۵-۱ تنظیم پمپ

۵-۱-۲ هواگیری سیستم تزریق

۵-۱-۳ روغنکاری

۵-۱-۴ بستن پمپ انژکتور در دراز مدت

فصل ششم : گاورنورهای مکانیکی برای پمپهای انژکتور ردیفی

۶-۱ تاریخچه گاورنور

۶-۲ کنترل خودکار

۶-۲-۱ تزریق سوخت

۶-۲-۲ چهار موتور دیزل احتیاج به گاورنور دارد ؟

۶-۲-۳ کار گاورنور

۶-۲-۴ درصد تغییر دور گاور نور

۶-۳ وظایف و عملکرد گاورنور

فصل هفتم : گاورنورها

۷-۱ مرور کلی

۷-۱-۱ مشخصات گاور نور

۷-۱-۲ گاور نورهای دور حداکثر

۷-۱-۳ گاورنورهای دور حداقل – حداکثر

۷-۱-۴ گاورنورهای دور متغیر

۷-۱-۵ گاور نورهای ترکیبی

۷-۱ –۶ گاورنورهای مخصوص موتور ژنراتورها

۷-۲ جدول گاور نور

فصل هشتم : گاورنور مکانیکی

۸-۱-۱ مکانیزمهای حساس به دور موتور

۸-۱-۲ گاورنورهای دور حداقل – حداکثر  RQ

۸-۱-۳ گاورنورهای دور حداقل – حداکثر RQU

۸-۱-۴ گاورنورهای دور حداکثر  RQU  &  RQ

۸-۱-۵ گاورنورهای دور متغیر RQV

گاورنورهای دور متغیر RQUVگاورنورهای دور متغیر .Kگاورنورهای دور متغیر RSVگاورنورهای دور متغیرRSUVگاورنورهای دور حداقل – حداکثر RSگاورنور دور حداقل – حداکثر RSF

فصل نهم – واحدهای تکمیلی و ابزار خاموش کن

۹-۱-۱ حائل های اهرم بازدارنده

۹-۱-۲ حائل های شانه

۹-۱-۳ جبران کننده فشار چند راهه هوا LDA

۹-۱-۴ جبران کننده فشار تغییر ارتفاع ADA

۹-۱-۵جبران کننده فشار هوای چند راهه سنجش مطلق ALDA

۹-۱-۶ افزایش دور آرام بادی PLA

۹-۱-۷ کنترل الکترونیکی دور آرام

۹-۱-۸ وسیله لرزه گیر ARD

۹-۱-۹ سنسور بسته شدن دریچه سوخت FBG

۹-۱-۱۰ سنسور شانه ای RWG

۹-۱-۱۱ حائل راه انداز وابسته به درجه حرارت TAS

۹-۱-۱۲ متعادل کننده

۹-۱-۱۳ خاموش کن بادی PNAB

فصل دهم : کنترل کننده های الکترونیکی موتورهای دیزل EDC

۱۰-۱-۱بلوکهای سیستم

۱۰-۱-۲ اجزای تشکیل دهنده

۱۰-۱-۳ مدارهای کنترل

۱۰-۱-۴ دیگر وظایف

۱۰-۱-۵ سیستم ایمنی

۱۰-۱-۶ مزایا و فواید



خرید و دانلود بررسی تاریخچه موتور دیزل


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.