دانلود درس پژوهی پایه پنجم ابتدایی کدام کشورها با کشور ایران همسایه اند؟ کامل و آماده بافرمت ورد قابل ویرایش تعدادصفحات 27
در این درس پژوهی کلیه مستندات و مراحل اجرا به طور کامل رعایت گردیده است
هدف کلی ←
پرورش انسان فراملی ( آشنایی با کشورهای همسایه) اهداف جزیی ← 1- همسایه های شرقی ایران را نام ببرید. دانش ← 2- همسایه های غربی ایران را نام ببرید. 3- همسایه های شمال کشور ایران را نام ببرید. 4- همسایه های جنوبی کشور ایران را نام ببرید. 1- با مفهوم همسایه آشنا می شود. نگرش ← 2- علاقمند به فعالیت گروهی در کلاس است. 3- با مفهوم مرز و دفاع آشنا می شود. مهارت ← 1- روی نقشه کشورهای همسایه ایران را پیدا کند. روش تدریس ← تدریس کارایی تیم وسایل مورد نیاز ← نقشه – کره جغرافیا- کتاب - سلام واحوالپرسی – دقت در رفتارهای دانش آموزان- حضور و غیاب- برری تکالیف ارزشیابی تشخیصی ← پرسش از درس گذشته با موضوع صنایع ایران ایجاد انگیزه ← به همراه داشتن نقشه جغرافیا و کره در هنگام ورود به کلاس و آوردن یکی از دوستان به کلاس و معرفی کردن آن به بچه ها که ایشان یکی از همسایه های ما هستند. ارائه درس ← گام اول ← از نقشه ای که در شماره 27 از کشور ایران و همسایه ها کشیده شده است به تعداد دانش آموزان کپی می زنیم و در اختیار آنها قرار می دهیم و از آنها می خواهیم به دقت به نقشه نگاه کنند خطوط و مسیر مرز های کشور ایران را بدقت نگاه کنند و همسایه های کشور ایران را بدرستی مطالعه کنند.. گام دوم ← طراحی سوالات از قبیل موارد زیر دراختیار بچه ها قرار می دهیم. و از آنها می خواهیم که بدقت سوالات را بخوانند به صورت فردی پاسخ سوالات را علامت بزنند. 1- در شمال ایران کدام کشور قرار دارد؟ 1نمره پاکستان□ افغانستان□ ترکمنستان□ عراق□ 2- در جنوب کشور ایران کدام کشور قرار دارد؟ 1نمره یمن □ عراق □ ترکیه □ پاکستان □ 3- همسایه های شرقی کشور کدامند؟ 1نمره عراق □ افغانستان □ ارمنستان □ عربستان □ 4- کدام کشورهای زیر همسایه های شمال ایران هستند؟ ترکمنستان □ جمهوری آذربایجان □ ترکیه □ همه موارد□ 5- کدام گروه از کشورهای زیر همسایه های شرقی ایران هستند؟ ترکیه- افغانستان □ عراق – عمان □ افغانستان- پاکستان □ عراق و سوریه □ 6- همسایه های جنوب کشور اران را نام برید؟ 2نمره 7- همسایه های غرب کشور ایران را نام ببرید؟ 2نمره 8- بیشترین مساحت غرب ایران با کدام کشور است؟ 2نمره پس از پاسخگویی دانش آموزان به صورت فردی به سوالات برگه های سوال را جمع می کنیم و نمره ی هر فرد را در برگه یادداشت می کنیم. گام سوم ← در این مرحله دوباره همان سوالات را در اختیار گروه ها قرار می دهیم و از آنها می خواهیم که سوالات را با مشورت یکدیگر پاسخ دهند و وقتی دانش آموزان مشغول مشورت و پاسخگویی به سوالات هستند معلم جدول زیر را روی تابلو رسم می کند نمرات را طبق موضوعات هر ردیف قرار می دهد. تیم تیم 1 تیم 2 تیم 3 پایین ترین نمره فرد ی بالاترین نمره فردی معدل نمرات فردی نمره ی تیم 100 × = کارآیی تیم رتبه رتبه ی پیشرفت دانش آموزان به صورت گروهی به سوالات پاسخ می دهند و معلم نمرات را یادداشت می کند و طبق فرمول کارایی هر تیم را اعلام می کند. و تیم هتیی قوی هستند که نمرات گروهی از نمرات فردی آنها بیشتر شده باشد. گام چهارم ← معلم در پایان از مطالب درس یک جمع بندی مفید شامل اینکه روی تابلو نقشه ی کشور ایران را نصب می کند و یک تصویر چهار جهت اصلی ← شمال ← شرق ← غرب را ترسیم می کند و از روی نقشه همسایه های ایران را معرفی می کند و مرز کشور ایران را با کشورهای همسایه را دقیقاً به دانش آموزان نشان می دهد. و از کره جغرافیا نیز برای تفهیم بیشتر استفاده می کند. ارزشیابی پایانی ← با طرح سوالاتی از قبیل 1- در شمال کشور ایران کدام کشورها قرار دارند؟ 2- درشرق کشور کدام همسایه ها قرار دارند؟ 3- در غرب کشور ایران چه کشورهایی قرار دارند؟ 4- در جنوب کشور کدام همسایه ها قرار دارند و از دانش آموزان می خواهیم سوالات پایان کتاب یا درس را پاسخ بگویند.
آنچه در این مجموعه وجود دارد:
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
تبین ضرورت و اهمیت موضوع
یک دوره درس پژوهی
برنامه ریزی درس پژوهشی
اهداف کلی
هدف درس پژوهی
حیطه عاطفی
نحوه تقسیم کار
ویژگی های طرح درس ( سناریو )
زمان بندی نحوه اجرا
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
ارزشیابی تدریس
طرح درس
تدریس اول
*بازاندیشی و تجدید نظر براساس تفکر گروه
جلسه دوم درس پژوهی
تعیین امکانات مورد نیاز
ارزشیابی تدریس
معایب تدریس :
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
روش تعیین اثربخشی نتایج اجرایی درس پژوهی
ارایه گزارش پایانی
دیدگاه اعضای شرکت کننده در درس پژوهی پیرامون نقاط قوت و ضعف
راهبرد های یاد دهی – یادگیری
ابزار و امکانات مورد نیاز گروه
چالش های فرا روی گروه :
روش تعیین اثر بخشی نتایج اجرای درس پژوهی:
امکانات مورد نیاز گروه
نتایج حاصله:
فهرست منابع و مآخذ :