دانلود درس پژوهی تعلیمات اجتماعی چهارم ابتدایی زندگی روستایی کامل و آماده با فرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات 25
در این درس پژوهی کلیه مستندات و مراحل اجرا به طور کامل رعایت گردیده است
هدف کلی :
زندگی روستایی اهداف جزئی : 1. آشنایی دانش آموزان با کار کشاورزی و باغداری 2. آشنایی با کار دامپروری 3. آشنایی با وظایف جهاد سازندگی رفتاری: 1- دانش آموز بتواند نحوه زندگی روستایی را شرح دهد. 2- دانش آموز بتواند شغل و پیشه روستائیان را توضیح دهند. 3- دانش آموزان روستایی علاوه بر درس خواندن چه کارهایی انجام می دهند. 4- در مورد وظایف جهاد سازندگی توضیح دهند. ارزشیابی ورودی: 1- چرا بیش تر مردم روستاها یکدیگر را می شناسند؟ 2- چرا هوای روستاها تمیز و سالم است؟ 3- چند محصول کشاورزی را که در روستاها تولید می شود را نام ببرید؟ وسایل مورد نیاز: عکس- فیلم در مورد یک روستا- تصویر بزرگ شده کتاب- کتاب فضا و مدل کلاس: مدل کلاس U شکل گروههای سه نفره ایجاد انگیزه: یک فیلم در مورد روستا و کارهایی که در روستا انجام می شود به نمایش می گذاریم. ارائه درس: مرحله اول : طرح موضوع معلم بعد از نمایش فیلم به شاگردان می گویند که درس امروز ما درباره زندگی روستایی است بعد از دانش آموزان سوالاتی در خصوص فیلم و زندگی روستائیان از معلم می پرسند و معلم در خصوص چگونگی زندگی روستایی صحبت می کند. مرحله دوم: ایجاد چالش معلم: به شاگردان می گوید شما اطلاعات خوبی درباره موضوع به دست آوردید حالا در خصوص زندگی روستایی اطلاعات بیشتری به دست آوریم و با زندگی آنها آشنا شویم. مثلاً : • روستائیان برای تهیه غذای خانواده خود و مردم چکار می کنند. • جمعیت روستاها چقدر است. • دلیل اینکه مردم روستا همدیگر را می شناسند چیست؟ • آیا در کار کشاورزی و دامپروری به همدیگر کمک می کنند/ • پس از پیروزی انقلاب اسلامی جهاد سازندگی چه کارهایی برای روستائیان انجام دادند. مرحله سوم: بحث و ارائه نظر بعد از اینکه معلم سوالات را مطرح کرد و روی تخته نوشت از شاگردان می خواهد که در مورد موضوعات نوشته شده فکر و هر گروه یکی را به عنوان بهترین روش برای شناخت بهتر زندگی روستایی انتخاب کنند. دانش آموزان درباره ی عوامل مطرح شده فکر و یکی از آنها را انتخاب می کنند. معلم: وقت تمام شد و از سرگروههای هر گروه می خواهد که نظرات خود را که با یکدیگر بحث کرده اند بیایند و بخوانند. و بعد معلم نظرات مشابه را به کمک بچه ها حذف و نظرات مهم را یادداشت می کنند و بعد معلم از نماینده و سرگروه اول باید دلایل خود را ظرف پنج دقیقه اعلام کنند بقیه هم باید به دقت به حرفهای اوگوش دهند. و دانش آموزان در مورد نظرات خود با هم مباحثه و مناظره می کنند و محتوای درس را به صورت تلفیقی می آموزند. مرحله چهارم: ارزشیابی و اعلام نتایج معلم نظریات خود و شاگردان را به صورت نتایج بحث مطرح و توضیحات تکمیلی را جمع بندی می کنند . دانش آموزان نتایج بحث را یادداشت می کنند. ارزشیابی پایانی : 1- نحوه زندگی روستایی را شرح دهد؟ 2- شغل و پیشه روستائیان را توضیح دهند. 3- دانش آموزان روستائی علاوه بر درس خواندن چه کارهایی انجام می دهند؟ 4- وظایف جهاد سازندگی را نام ببرند؟ ارائه تکلیف تمرینی: به سوالات کتاب پاسخ دهند. تکلیف خلاقانه : زندگی ایلی و عشایری را با نوع زندگی روستایی مقایسه و تحقیق بنویسند و به کلاس بیاورند.
آنچه در این مجموعه وجود دارد:
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
تبین ضرورت و اهمیت موضوع
یک دوره درس پژوهی
برنامه ریزی درس پژوهشی
اهداف کلی
هدف درس پژوهی
حیطه عاطفی
نحوه تقسیم کار
ویژگی های طرح درس ( سناریو )
زمان بندی نحوه اجرا
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
ارزشیابی تدریس
طرح درس
تدریس اول
*بازاندیشی و تجدید نظر براساس تفکر گروه
جلسه دوم درس پژوهی
تعیین امکانات مورد نیاز
ارزشیابی تدریس
معایب تدریس :
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
روش تعیین اثربخشی نتایج اجرایی درس پژوهی
ارایه گزارش پایانی
دیدگاه اعضای شرکت کننده در درس پژوهی پیرامون نقاط قوت و ضعف
راهبرد های یاد دهی – یادگیری
ابزار و امکانات مورد نیاز گروه
چالش های فرا روی گروه :
روش تعیین اثر بخشی نتایج اجرای درس پژوهی:
امکانات مورد نیاز گروه
نتایج حاصله:
فهرست منابع و مآخذ :