این محصول یک فایل ورد قابل ویرایش 97 صفحه ای مناسب پایان نامه در مورد بررسی رابطه بین پرخاشگری والدین و افسردگی کودکان در رشته های روان شناسی و علوم تربیتی است.
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین پرخاشگری و افسردگی در بین دانشآموزان مقطع پنجم ابتدایی است که فرضیه عنوان شده عبارت است از اینکه بین پرخاشگری و افسردگی رابطه معنی داری وجود دارد که جامعه مورد مطالعه دانش آموزان مقطع پنجم ابتدایی است که از بین 1350 نفر،70 نفر با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیده که پرسشنامه های افسرگی و پرخاشگری بر روی آنها اجرا گردیده است که بعد از اجرای پرسشنامه در بین آزمودنی ها و بدست آوردن نمرات خام از طریق روش آماری ضریب همستگی آماری را بدست آورده که نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین افسردگی و پرخاشگری رابطه معنی داری وجود دارد و سطح معنی داری آن برابر p> 0/05 است.
مقدمه
ارتباط بین انسان ها یکی از ضروریات زندگی است که نحوه و کیفیت آن می تواند آثار متنوعی ایجاد کند. در موارد روزافزونی این ارتباط شکل پرخاشگرانه به خود می گیرد(سادوک ، 2007). در حقیقت پرخاشگری رفتار هدف داری است که در جهت تحقیر و یا تخفیف شخصیت دیگران و آسیب رساندن به آن ها صورت می گیرد(سادوک بج ، 2005، اتینسون ، 2000). خانواده یکی از واحدهای مهم و تعیین کننده سرنوشت افراد هر جامعه است و رفتارهای والدین در این واحد از عوامل بسیار مؤثر بر وضعیت فرزندان آن ها می باشد. در بسیاری از موارد رفتار والدین به صورت پرخاشگری با همدیگر یا با فرزندان می باشد و این نحوه رفتار می تواند عواقب ناخواسته زیادی مانند اختلال توجه، اضطراب و افسردگی در فرزندان را ایجاد کند(برلینگ، 1987 و ویتالو ، 2005)
پرخاشگری امروزه در مدارس و حتی در خانواده و خانه ها در بین زنان و مردان خود را نشان می دهد که به صورت زنی که از شوهر خود انتقاد می¬کند یا مردی که حضور همسرش را در یک مهمانی نادیده می گیرد و تمام این موارد که می¬تواند در زندگی زناشویی باعث پرخاشگری شود و بدون در نظر گرفتن فرزندان که چه ضربه ای به روحیات آن ها خواهد خورد و تمام این نوجوانان و جوانان سرخورده می تواند حاصل این زندگی های بدون برنامه باعث پرخاشگری به دلیل خشم یا برای هیجان ایجاد نمی شود. بلکه هدف به دست آوردن پاداش های مطلوب مثل پول یا کالای با ارزش است و تمام این موارد ممکن است که در نظر فرد دیگر امری نامطلوب جلوه کند که تمام مشکلات را بوجود آورد و پرخاشگری ناشی از خشم که این نوع پرخاشگری عموماَ با علائم برانگیختگی هیجانی و اغلب ناشی از ناکامی است که در زندگی زوجین دیده می شود که تمام موارد را می تواند در گوشه گیری و انزواطلبی فرزندان و به گونه ای افسردگی تأثیر بگذارد که این مسأله باعث می شود کودک بعدها دچار ناراحتی ها شود که عامل اصلی ناراحتی خود را در والدین خود می دانند(علی صائبی ، 1380) .........
فهرست مطالب :
چکیده…………………………………………………………………………………………………………….
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………..۱
بیان مسئله………………………………………………………………………………………………………………..۱
اهمیت و ضرورت پژوهش…………………………………………………………………………………………۲
فرضیات پژوهش………………………………………………………………………………………………………۴
تعاریف نظری و مفهومی اصطلاحات…………………………………………………………………………..۴
فصل دوم: پیشینه و ادبیات پژوهش
پرخاشگری…………………………………………………………………………………………………………….۶
تعریف پرخاشگری…………………………………………………………………………………………………..۷
انواع پرخاشگری…………………………………………………………………………………………………….۱۳
علل و انگیزههای پرخاشگری……………………………………………………………………………………۱۶
کروموزمهای جنسی و پرخاشگری…………………………………………………………………………….۱۷
نظریه یادگیری اجتماعی…………………………………………………………………………………………..
پرخاشگری چگونه یادگرفته میشود…………………………………………………………………………. ۲۳
کنترل پرخاشگری…………………………………………………………………………………………………..۲۶
اختلال دوقطبی………………………………………………………………………………………………………۳۸
دیس وتایمی و سیکلوتایمی……………………………………………………………………………………..۴۰
سیکوتیک در برابر نوروتیک……………………………………………………………………………………۴۲
افسردگی قطبی……………………………………………………………………………………………………..۴۹
نظریههای مربوط به افسردگی…………………………………………………………………………………..۵۱
نقش وراثت در اختلالات دو قطبی…………………………………………………………………………….۵۴
الگتروشوک درمانی………………………………………………………………………………………………..۵۷
نظریههای روان یویایی…………………………………………………………………………………………….. ۶۰
نظریه یادگیری…………………………………………………………………………………………………………۶۳
نظریه شناختی…………………………………………………………………………………………………………..۶۸
بی پناهی آموخته شده اولیه………………………………………………………………………………………..۷۱
فصل سوم: روششناسی پژوهش
روش پژوهش…………………………………………………………………………………………………………..۷۵
جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………۷۵
حجم نمونه……………………………………………………………………………………………………………..۷۵
روش نمونهگیری……………………………………………………………………………………………………..۷۵
ابزار اندازهگیری………………………………………………………………………………………………………۷۵
روش آماری مربوط به فرضیهها………………………………………………………………………………….۷۵
فصل چهارم: یافته ها وتجزیه وتحلیل داده ها
نمرات خام آزمودنیها از آزمون افسردگی در بین دانشآموزان……………………………………….۷۷
یافتهها و تجزیه و تحلیل دادهها…………………………………………………………………………………..۷۹
بررسی رابطه بین پرخاشگری و افسردگی در بین دانشآموزان…………………………………………۷۹
مقایسه پرخاشگری در بین والدین دارای کودکان افسرده و والدین دارای کودکان عادی……..۸۰
مقایسه پرخاشگری در بین کودکان عادی و پرخاشگر……………………………………………………۸۰
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
پیشنهادات………………………………………………………………………………………………………….. محدودیت………………………………………………………………………………………………………….
منابع ومأخذ……………………………………………………………………………………………………….